«Hållbarhet lever genom deltagande – och det ute, där vi rör oss. Även på Clean-Up-Day tar vi gemensamt tag i saken och sätter en synlig markering mot nedskräpning», säger Heinz Hänni, miljöchef för McDonald’s Schweiz. «I år har vi återigen visat hur starkt vårt engagemang är – inte bara en dag utan året runt."
Starkt engagemang på alla nivåer
Managementteamet under ledning av Lara Skripitsky stödde aktionen på plats i 17 städer – sida vid sida med de lokala licenstagarna och deras team, gäster och partners. De nationella städaktionerna åtföljdes av kommuner, representanter för myndigheter samt ungdoms- och idrottsföreningar. Även Swiss Sports Aid deltog med talanger från nästa generation.
Över 180 McDonald’s-restauranger deltog
Totalt deltog nästan alla av de över 180 McDonald’s-restaurangerna i Schweiz och Furstendömet Liechtenstein. Även långvariga partners som Bell, Coca-Cola, Eisberg, Frigemo, Fortisa, HAVI Logistics och Ospelt stod energiskt vid McDonald’s sida. Dessutom genomfördes på Clean-Up-Day-helgen eller vid andra tillfällen 26 ytterligare McDonald’s- städinsatser på lokal nivå – initierade och genomförda av alla de över 40 engagerade licenstagarna.
Insats året rundt
Clean-Up-Day är den synliga höjdpunkten i ett engagemang som man lever året om: Årligen investerar McDonald’s cirka 90 000 arbetstimmar i städrundor runt sina anläggningar – även där avfallet inte kommer från McDonald’s-gäster. Kompletterande ställer teamen frivilligt upp ytterligare avfallskorgar och samarbetar aktivt med kommuner för att utveckla hållbara lösningar mot nedskräpning.
Framsteg inom förpackningar
Idag utgörs 97 procent av McDonald’s Schweiz serviceförpackningar av papper och kartong – nästan helt plastfri. Redan sedan 1991 driver McDonald’s ett eget återvinningssystem – exempelvis skapas biogas från organiskt köksavfall och biodiesel från gammal frityrolja.
Officiell partner till IGSU
McDonald’s har i många år varit partner till IGSU, det nationella kompetenscentret mot nedskräpning. IGSU har sedan 2007 främjat medvetenhet kring nedskräpning genom informationskampanjer, skolprojekt och den nationella Clean-Up- Day. Årligen deltar tusentals skolklasser, föreningar och företag i denna aktion. Mer information: www.igsu.ch
Mediekontakt:
McDonald's Schweiz
+41 (0)21 631 11 11
info@ch.mcd.com
McDonald's framgångssaga började i Schweiz 1976 med öppningen av den första restaurangen i Genève. För den schweiziska gastronomin började därmed en ny epok.
McDonald’s Schweiz – Ett schweiziskt företag
I 37 år har McDonald’s erbjudit «Good Food Fast» i Schweiz. Vi är starkt lokalt förankrade i Schweiz och i Furstendömet Liechtenstein – tack vare de över 150 restauranger, varav två tredjedelar drivs av licenstagare som självständiga företag, samt genom våra 7 700 anställda. Idag besöker oss dagligen cirka 290 000 gäster.
Källa : McDonald's Restaurant, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: 1’500 Teilnehmende gemeinsam für eine saubere Schweiz
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.