Regeringen har idag inlett samråd om framtida beskattning av elfordon och presenterat två alternativ. TCS kommer att granska dessa noggrant och kommer att uttala sig mer detaljerat inom ramen för samrådsförfarandet.
Säkerställa beprövad finansiering av väginfrastruktur
Finansieringen av den schweiziska väginfrastrukturen genom Nationell väg- och agglomerationstrafikfond (NAF) är fastställd i konstitutionen och har visat sig pålitlig under de senaste åren. Den garanterar inte bara underhåll och fortsatt utveckling av schweiziska nationella vägar utan bidrar också med betydande och tydligt reglerade belopp till kantonerna och agglomerationsprogram.
TCS delar regeringens uppfattning att i framtiden alla förare av motorfordon måste bidra till infrastrukturkostnader, oavsett om de kör med eldrivna eller förbränningsmotorer. Denna omfördelning får dock inte leda till ökade intäkter för staten utan endast kompensera för bortfallet av mineraloljeskattepålägg och mineraloljeskatt som inte betalas av elbilar. För TCS är det slutligen avgörande att fördelningsnyckeln för NAF inte påverkas av den nya avgiften.
Stöd för elektrifiering av fordonsparken
Den ökande spridningen av elfordon är en central del av avkarboniseringen av transporter och uppställningen av ambitiösa klimatmål. För att denna utveckling inte ska bromsas måste avgiften för elfordon införas med viss försiktighet, till exempel genom att beakta vissa tröskelvärden.
Endast om avgiften är enkel att förstå, transparent och begriplig för allmänheten kommer den att accepteras. TCS uttalar sig om den detaljerade genomförandet i samrådssvaret. En tillräckligt lång övergångsperiod är också avgörande för att tillåta laddstationsoperatörer, elbranschen och e-bilägare att anpassa sig till den nya avgiften. En tillräcklig tidsfrist är också förnuftig för att uppnå målen i Vägkartan för elfordon. Den tekniska implementeringen får under inga omständigheter leda till att det blir möjligt att ständigt lokalisera bilförare. Detta skulle vara ett uppenbart intrång i privatlivet.
Presskontakt: Vanessa Flack, pressansvarig TCS Tel. 058 827 34 41
vanessa.flack@tcs.ch
Sedan sin grundläggning 1896 i Genève står Touring Club Schweiz i tjänst för den schweiziska befolkningen. De engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande inom personlig mobilitet, både politiskt och socialt. Med 1900 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder Schweiz största mobilitetsklubb sina cirka 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster kring mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.
Varje 70 sekund utförs ett hjälpinsats. 200 patruller är årligen ute på schweiziska vägar med cirka 359 000 insatser och möjliggör omedelbar vidarekörning i mer än 80 % av fallen. ETI-centret organiserar cirka 57 000 hjälpinsatser varje år, inklusive 3200 medicinska utredningar och över 1200 repatrieringar. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören för räddningstjänst och sjuktransporter i Schweiz med 50 fordon, 17 logistikbaser och över 35 000 uppdrag per år. Rättsskyddskontoren hanterar 42 000 fall och ger cirka 10 000 rättsliga råd. Sedan 1908 har TCS arbetat för trafiksäkerhet i Schweiz genom att utveckla läromedel, medvetenhets- och förebyggandekampanjer, testning av mobilitetsinfrastruktur och rådgivning av myndigheter.
TCS delar årligen ut cirka 110 000 ljusremmar och 90 000 ljusvästar till barn för att säkerställa deras mobilitet. 42 000 deltagare i utbildningar och fortbildningar deltar årligen vid körcentra i alla fordonskategorier. Med 33 campingplatser och cirka 950 000 övernattningar är TCS Schweiz största campingoperatör. TCS Mobilitetsakademin forskar och formar omvandlingar inom transport, som vertikal mobilitet av drönare och delad mobilitet, exempelvis med de 400 elektriska lastcyklarna 'carvelo' och 40 000 användare. TCS är medundertecknare av Roadmap Elektromobilitet 2025.
Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Abgabe für Elektrofahrzeuge sichert die künftige Strasseninfrastruktur
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.