Barnstolstest 2025: strängare testkriterier, överlag positiva resultat

22.05.2025 | av Touring Club Suisse (TCS)

Uhr Lästid : 3 minuter


Touring Club Suisse (TCS)

22.05.2025, Vernier/Ostermundigen () - Touring Club Schweiz (TCS) har som en del av sitt årliga test bedömt 20 bilbarnstolar. Tr att kraven skärpts i år fick de flesta modeller mycket bra betyg. Endast en stol bedömdes som 'villkorligt rekommenderad' på grund av en svaghet vid en olycka, medan en annan blev nedgraderad på grund av sina föroreningar (PFAS).


Valet av rätt bilbarnstol kan vara mycket förvirrande: Den stora mängden modeller, storlekar och utrustningsfunktioner gör beslutet svårt. Tillverkare erbjuder modeller för alla åldrar, från nyfödda till förskolebarn och skolbarn. Som ett resultat är det inte alltid lätt för föräldrar att navigera. För att underlätta deras beslut har TCS undersökt 20 modeller som nyligen kommit ut på marknaden, blivit omarbetade sedan den senaste bedömningen eller är av stor betydelse för konsumenterna.

Högre testkrav

Bedömningskriterierna har skärpts i år. Framsteg har särskilt gjorts i testerna för hantering och ergonomi. Förutom detta har sätenas stoppningsmaterial testats för PFAS (per- och polyfluorerade alkylsubstanser). Även om dessa miljöföroreningar, ibland kallade evighetskemikalier, inte direkt skadar användarna, ackumuleras de i naturen och kommer in i näringskedjan. Slutligen har sidokrocktesterna gjorts med högre hastighet för att bättre simulera verkliga olycksituationer.

10 modeller 'mycket rekommenderade'

Trots de ökade testkraven har 10 modeller fått betyget 'mycket rekommenderade'. Dessa utmärkte sig med sin mångsidighet och prestanda i alla bedömningsområden. Ytterligare nio modeller fick betyget 'rekommenderad' på grund av en mindre svaghet i ett av testkriterierna, men övertygade fortfarande med sitt totala prestanda. Det är värt att nämna att de flesta av dessa säten betydligt överträffar lagstadgade säkerhetskrav.

En modell hänger efter

Lionelo Braam i-Size fick det lägsta betyget bland de testade modellerna med omdömet 'villkorligt rekommenderad'. Två svagheter upptäcktes i säkerhetstesterna. För det första lossnade den bakre delen av skalet vid en kollision. För det andra spände bältet för hårt mot barnets nacke. Dessa brister rättfärdigar en sämre betygsättning i en verklig olyckssituation jämfört med de andra testade modellerna.

Förekomsten av föroreningar i en modell

Alla testade säten är utmärkta eller mycket rekommenderade med avseende på frihet från föroreningar. Ett undantag är Cybex Anoris T2 i-Size, vars klädnad innehåller spår av PFAS. Trots att den hade bäst prestation i front- och sidokrocks- skydd, sjönk den till 'rekommenderad' på grund av föroreningsnivån.

Valet av rätt modell

Valet av rätt bilbarnstol är avgörande för barnets säkerhet. Efter köpet bör föräldrar ta tid att bekanta sig med korrekt användning. Därför bör man noggrant läsa bilbarnstolens och bilens bruksanvisningar. På rätt sätt och korrekt montering är avgörande för att tillhandahålla optimalt skydd vid en olycka. Viktigt är att bältena sitter tätt och nära barnets kropp. Dessutom bör bälten, huvudstöd och ryggstöd regelbundet justeras i takt med barnets tillväxt för att garantera en säker och effektiv hållning. Innan köp är det rekommenderat att jämföra de olika tillgängliga modellerna med tanke på aktuella testresultat. Det är också klokt att testa flera stolar med barnet och i bilen för att kontrollera dess kompatibilitet och enkelhet i montering.

Presskontakt: Marco Wölfli, Medietetalesperson TCS Tel. 058 827 34 03 marco.woelfli@tcs.ch pressetcs.ch flickr.com


À retenir de cet article: « Barnstolstest 2025: strängare testkriterier, överlag positiva resultat »

Touring Club Suisse (TCS)

Sedan sin grundande 1896 i Genève har Touring Club Schweiz tjänat den schweiziska befolkningen. Det arbetar för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande i personlig mobilitet, både politiskt och samhälleligt. Med 1900 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder Schweiz största mobilitetsklubb sina cirka 1,6 miljoner medlemmar en bred portfölj av tjänster inom mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.

Varje 70:e sekund ges hjälp. 200 patruller är ute varje år med omkring 359 000 insatser på schweiziska vägar och möjliggör en omedelbar fortsatt resa i mer än 80 % av fallen. ETI-centralen organiserar årligen cirka 57 000 hjälpinsatser, inklusive 3200 medicinska utredningar och över 1200 repatrieringar. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören inom räddningstjänst och sjuktransport i Schweiz med 50 fordon, 17 logistikbaser och mer än 35 000 insatser per år. Rättsskyddskontoren hanterar 42 000 ärenden och ger cirka 10 000 juridiska rådgivningar. Sedan 1908 har TCS arbetat för trafiksäkerhet i Schweiz genom att utveckla läromedel, medvetenhetskampanjer och förebyggande kampanjer, testa mobilitetsinfrastrukturer och ge råd till myndigheter.

TCS delar ut cirka 110 000 lysande bälten och 90 000 lysande västar till barn varje år för att säkerställa även deras mobilitet. 42 000 deltagare för utbildning och vidareutbildning räknas varje år vid körcentren i alla fordonskategorier. Med 33 platser och cirka 950 000 logi-nätter är TCS den största campingoperatören i Schweiz. TCS Mobility Academy forskar och formar omvandlingarna inom transporter, såsom de vertikala drönarmobiliteten eller den delade mobiliteten, till exempel med de 400 elektriska lastcyklarna 'carvelo' och 40 000 användare. TCS är medundertecknare av Roadmap Elektromobilitet 2025.

Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Kindersitztest 2025: strengere Prüfkriterien, insgesamt positive Resultate


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.