Lästid : 3 minuter
					
					
					
Emanzipation, mod, genomslagskraft och självförverkligande: Den nya varumärkeslåten 'Call me Betty' handlar om värden, som den grischunska rapparen Gigi Malua och Betty Bossis skapare Emmi Creola-Maag delar – och som också finns inom varumärket Betty Bossi. Låten släpps i samband med biopremiären av spelfilmen 'Hej Betty' den 20 november 2025, som berättar framgångssagan om den fiktiva figuren och dess skapare.
Från TV-rap till officiell hymn
Idén för varumärkeslåten uppstod överraskande: I TV-programmet 'Sjunga min sång – Den schweiziska bytar-konserten' i våras rappade den 25-åriga Gigi Malua spontant om Betty Bossi – och det väckte entusiasm hos både publik och varumärke. Några dagar senare ringde hennes telefon: Betty Bossi ringde.
'Jag trodde först att det var ett skämt', berättar Gigi skrattande. Men Betty Bossi menade allvar – och Gigi gick med direkt. 'För Betty Bossi står för något som inspirerar mig: Skaparen Emmi Creola-Maag var inte nationens husmor, utan en modig reklammakare som på 1950-talet i en mansdominerad tid med pragmatism och klurig hjärna skapade sitt eget universum.' Därför kände hon direkt en connection.
Empowerment: Göra vad du gillar
Låten 'Call me Betty' handlar om detta självförtroende och självbestämda utformning av sitt eget liv. Det handlar om kallelse istället för arbete, och att göra de saker man verkligen vill. 'Låten gör vår historia och våra värden tillgängliga för yngre generationer,' säger Christa Müller, chef för digital marknadsföring & prestanda på Betty Bossi. Som Betty Bossis nya slogan också uttrycker: Göra vad du gillar.
Och hur är det för Gigi med matlagning? 'Jag är inte den bästa kocken', erkänner musikern, vars riktiga namn är Giulia Gort. 'Men det är okej. Man kan ta genvägar i livet också – enkla recept är helt legitima. Och det är precis vad Betty Bossi står för.'
Live-framträdande den 6 november i Zürich
Gigi Malua framför varumärkeslåten för första gången live på Betty Bossis förpremiär av 'Hej Betty' den 6 november 2025 i Rooftop Bar Soho i Zürich. Dessutom hörs den i Betty Bossis biospot och andra reklammedier samt som in-store radioannons i Coop.
Ansvariga hos Betty Bossi: Catherine Crowden (chef för marknadsföring & försäljning), Christa Müller (chef för digital & prestanda), Larissa Greutmann (social media manager)
Mediekontakt
Viviane Bühr, chef för företagskommunikation Betty Bossi Tel. +41 44 209 19 73, kommunikation@bettybossi.ch
Om Gigi Malua
Sedan det legendariska framträdandet på Bounce Cypher 2022, som gav henne respekten från den schweiziska rap-scenen, låtreleaser och flera live-shower (OAFF, ZOA, etc.) har Gigi Maluas musikaliska karriär tagit fart. På våren 2025 släpptes debutalbumet 'Bakom månen' – en kraftfull, mångfacetterad resa genom känslor, trauman och personlig utveckling. Den 25-åriga grischunskan står både för själv-kärlek och sårbarhet. Hon är provocerande men ändå relaterbar. Hennes ljud är modernt, hennes texter är ärliga och ibland fräcka. Gigi låter sig inte begränsas av genregränser och visar att rap och pop mycket väl kan kombineras.
Betty Bossi, en division av Coop Genossenschaft, Baslerstr. 52, Postbox, CH-8021 Zürich
Betty Bossi är det ledande schweiziska matföretaget. Sedan 1956 följer den fiktiva kocken och kultfiguren Betty Bossi alla på den enklaste vägen till njutning - med enkla och lyckade recept, smarta kökshjälpare och innovativa livsmedelsprodukter.
Med stor passion utvecklar vi produkter och tjänster kring matlagning, bakning och njutning längs hela värdekedjan: från receptidé till nya livsmedelsprodukter och kulinarisk iscensättning på bild och video. Så inspirerar och följer vi alla på den enklaste vägen till njutning.
Källa : Betty Bossi, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Betty Bossi lanciert Brand Song «Call me Betty» mit Sängerin Gigi Malua
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.