I olika europeiska länder blandas diesel och bensin alltmer med icke-fossila beståndsdelar. Särskilt på grund av lagstadgade krav har det nyligen skett en stark utveckling. I Schweiz är ämnet fortfarande mindre utbrett men börjar också få fart. TCS har granskat den aktuella situationen i en rapport och bedömt potentialen för icke-fossila beståndsdelar i bränslen.
Enligt ett EU-direktiv måste bränslen innehålla vissa andelar från icke-fossila källor. I Frankrike och Österrike är blyfri 95 på många ställen endast tillgänglig med tillsatsen "E10". Det betyder att 10 procent koldioxidneutralt etanol har blandats i bensinen. I Tyskland är E10 också tillgängligt, men där är även E5, dvs. blyfri 95 med 5 procent etanol, fortfarande utbrett.
Maximalt 5 procent etanol i Schweiz
Situationen är något annorlunda i Schweiz, där EU-reglerna inte gäller. I Schweiz blandas maximalt 5 procent biobränslen i bensinen, medan det är 7 procent för diesel. Dessa mängder behöver inte deklareras. En särskild regel i Schweiz är att biogena bränslen endast får importeras om de är tillverkade av avfall eller restprodukter. Biogena bränslen som är tillverkade av livsmedel eller fodermedel är förbjudna för att inte konkurrera med livsmedelsproduktionen. År 2024 var den genomsnittliga biogena andelen i bensin i Schweiz 3,7 procent, medan det var 6,7 procent för diesel.
Nya biodiesel HVO sprider sig
Jämfört med föregående år skedde en särskilt stor tillväxt för diesel. Anledningen är att ny HVO nu finns tillgänglig i större mängder för schweiziska kunder. HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) är ett bränsle från använda fetter och oljor som främst används för lastbilar inom logistikindustrin. HVO 100 minskar koldioxidutsläppen med 80-90 procent, men är fortfarande betydligt dyrare än vanlig diesel. Ett stickprov av TCS i maj 2025 visade att HVO 100 per liter är mellan 20 och 28 rappen dyrare. Utöver priset är begränsad tillgänglighet just nu ett hinder för snabb spridning av HVO. Använda matoljor och fetter är bara tillgängliga i begränsade mängder i Schweiz och kan också användas för biogasproduktion. Sedan början av 2025 finns det också några få offentligt tillgängliga tankstationer som erbjuder HVO 100.
Ögon på när man tankar äldre bilar
Den som kör en diesel-personbil och är osäker på om bilen tål HVO 100 måste titta på tanklocket. Om märkningen XTL finns där kan HVO 100 tankas utan problem. Bilförare med bensinbil i Schweiz behöver inte oroa sig, eftersom E5 inte påverkar körprestationen. Om man tankar utomlands är tillverkningsåret på bilen viktigt. Fordon som är nyare än tillverkningsår 2012 tål blyfri 95 E10 utan problem. Även äldre fordon, men inte alla, kan tanka den här typen. En översikt erbjuds av Deutsche Automobil Treuhand GmbH. Bensin med märkningen E10 är i Tyskland cirka 6 cent billigare per liter än E5. Förbrukningen med E10 är dock cirka 1,7 procent högre, vilket inte märks i vardagen.
I framtiden förväntas andelen biogena bränslen öka något - särskilt om lagstadgade krav skärps. Tillgänglighet och ekologiska och sociala frågor kring produktion av biobränslen kommer emellertid att hämma en snabb spridning.
Sedan dess grundande 1896 i Genève har Touring Club Schweiz tjänat den schweiziska befolkningen. Föreningen engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande inom personlig mobilitet, både politiskt och samhälleligt.
Med 1900 anställda och 23 regionala avdelningar erbjuder den största mobilitetsklubben i Schweiz sina cirka 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster inom mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.
Varje 70:e sekund sker en hjälpinsats. 200 patruller utför omkring 359 000 insatser årligen på schweiziska vägar och möjliggör omedelbar vidarefärd i mer än 80 % av fallen. ETI-centret organiserar årligen cirka 57 000 hjälpinsatser, inklusive 3200 medicinska utredningar och över 1200 repatrieringar. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören för räddningstjänst och sjuktransport i Schweiz med 50 fordon, 17 logistikbaser och över 35 000 insatser årligen. Rättsskyddskontoren hanterar 42 000 ärenden och ger cirka 10 000 juridiska råd.
Sedan 1908 har TCS arbetat för trafiksäkerheten i Schweiz genom att utveckla läromedel, medvetenhets- och förebyggandekampanjer, testa mobilitetsinfrastruktur och ge råd till myndigheter.
TCS distribuerar varje år cirka 110 000 lysbälten och 90 000 lysvästar till barn för att säkerställa deras säkra mobilitet. 42 000 deltagare i utbildning och vidareutbildning räknas årligen vid körcentra i alla fordonskategorier. Med 33 platser och cirka 950 000 övernattningar är TCS den största campingleverantören i Schweiz. TCS: mobilitetsakademi forskar och formar förändringar inom transport, som drönarnas vertikala mobilitet eller delad mobilitet, till exempel med de 400 elektriska lastcyklarna "carvelo" och 40 000 användare. TCS är medundertecknare av färdplan för elektromobilitet 2025.
Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Bio im Tank - ein sanftes Wachstum mit Chancen und Herausforderungen
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.