Fokus på kärnverksamheten med ny gruppledning
CALIDA GROUP fokuserar strategiskt återigen på sin traditionella kärnverksamhet underkläder och lingerie. De stora ekonomiska osäkerheterna i samband med den amerikanska handelspolitiken samt den geopolitiska situationen drabbar industrin och har påverkat CALIDA GROUP:s varumärken.
Sedan den 1 juni 2025 agerar Thomas Stöcklin som ny VD för CALIDA GROUP och kommer att stödja General Managern för de tre märkena (Business Units) för att ytterligare stärka CALIDA och AUBADE:s starka marknadspositioner och optimalt utnyttja den befintliga varumärkepotentialen för COSABELLA i USA.
Väsentligt för gruppens utveckling har även Manuela Ottiger bidragit, som senast var Chief Human Resources Officer (CHRO). Efter 22 år på CALIDA GROUP har hon beslutat att lämna företaget i mitten av juli i år. CALIDA GROUP tackar Manuela hjärtligt för hennes långvariga engagemang och hennes värdefulla bidrag till gruppens framgångsrika utveckling. Som en del av en dimensionering av gruppens ledning på grund av den strategiska omorienteringen kommer hennes uppgifter att omfördelas internt och funktionen som CHRO kommer inte att återbesättas.
Omsättningsutvecklingen fortsätter att vara under press – Konsumentklimatet fortsatt återhållsamt
Varumärket CALIDA genererade en omsättning på CHF 66.0 miljoner (-5,5%, valutajusterat -4,4%). Trots dämpad konsumentstämning avstod man från överdriven marknadsföring, vilket glädjande nog ökade den procentuella bruttomarginalen i de viktigaste försäljningskanalerna. CALIDA satsar särskilt på att öka Direct-to-Consumer- och e-handelsverksamheten genom utvecklingen av befintliga och nya innovationer. Den konsekventa fokuseringen på modernisering av kollektionen kommer också att påverka produktutbudet positivt.
AUBADE genererade en omsättning på CHF 28.9 miljoner (-10,2%, valutajusterat -8,5%). AUBADE drabbades framförallt av den svaga hemmamarknaden Frankrike. Migreringen av AUBADE:s e-handelsplattform som genomfördes under räkenskapsåret 2024, med mer autonomi och flexibilitet samt en förbättrad kundupplevelse, bär nu de första frukterna. Därmed kommer framförallt Direct-to-Consumer- verksamheten att stärkas i framtiden.
Repositioneringen av COSABELLA samt de organisatoriska och strukturella omstruktureringarna i varumärkets verksamhet kräver fortsatt tid. Sedan slutet av maj 2025 betjänas nu även marknader utanför USA, tills vidare enbart via e- handelsverksamheten. På grund av leveransförseningar i produktionen av de första nya produktserierna, den medvetna avsaknaden av olönsam omsättning och de nämnda stora ekonomiska och handelspolitiska osäkerheterna, var COSABELLA tvungen att också under första halvåret notera en valutajusterad omsättning 23,5% lägre och genererade en omsättning på CHF 6.8 miljoner.
CALIDA GROUP genererade under första halvåret 2025 en valutajusterad omsättning i de pågående affärssegmenten på CHF 101.7 miljoner, vilket var 7.1% lägre än under första halvåret 2024. Den negativa trenden från andra halvåret 2024 har således fortsatt som förväntat, inte minst på grund av de geo- och handelspolitiska osäkerheterna. Det justerade rörelseresultatet i CALIDA GROUP:s fortlöpande affärssegment uppgår till CHF -1.3 miljoner under första halvåret 2025 (föregående år: CHF 0,0 miljoner). EBIT-marginalen ligger på -1,3% (föregående år: 0,0%). De enskilda varumärkenas aktiviteter är underkastade säsongsvariationer. CALIDA och COSABELLA genererar traditionellt högre intäkter under andra halvåret, medan de operativa kostnaderna förblir relativt stabila. Tack vare vinsten från försäljningen av LAFUMA MOBILIER:s fabriksbyggnad i det ej fortlöpande affärssegmentet kunde CALIDA GROUP totalt sett generera en vinst på CHF 1.5 miljoner under första halvåret (föregående år: CHF 1.2 miljoner).
Efter att en betydande minskning i rörelsekapitalet och därmed ett positivt fritt kassaflöde kunde uppnås föregående år, har denna utveckling nu normaliserats. Det fria kassaflödet uppgår trots försäljningen av LAFUMA MOBILIER:s fabriksbyggnad till CHF -2.7 miljoner (föregående år: CHF 10.3 miljoner), medan nettolikviditeten jämfört med föregående år har förbättrats med CHF 7.3 miljoner till CHF 12.9 miljoner. Finansiellt är gruppen fortsatt oberoende och har en sund, stabil bas som möjliggör fortsatt självständig verksamhet.
Operativ optimering och strategisk fokusering bär första frukterna
Strategin med fokus på arbetseffektivitet och en positionering av varumärkena i premiumsegmentet kommer att fortsätta riktat under andra halvåret. Trots den utmanande marknadssituationen förväntas ett solid operativt resultat på föregående års nivåer för hela året. Tillväxtimpulserna kommer att successivt förstärkas: Den organiska utvecklingen av kärnvarumärkena CALIDA och AUBADE understryker varumärkesportföljens potential. Samtidigt kommer utvecklingen av COSABELLA på den amerikanska marknaden att drivas målmedvetet.
För ytterligare information:
Calida Holding AG
Dave Müller, CFO
Tel.: +41 41 925 43 20
investor.relations@calidagroup.com
Jürg Stähelin, IRF
Tel.: +41 43 244 81 51
staehelin@irf-reputation.ch
CALIDA GROUP är ett globalt verksamt företag för premiumunderkläder med huvudkontor i Schweiz. Förutom det schweiziska huvudmärket Calida ingår även det 2005 förvärvade franska märket Aubade med säte i Paris i gruppen. De två märkena är främst specialiserade på underkläder samt nattkläder. Gruppen består av märkena CALIDA, AUBADE, ERLICH TEXTIL och COSABELLA inom underkläder- och lingerie-segmentet samt utomhusmöbelmärket LAFUMA MOBILIER.
CALIDA GROUP står för produkter av hög kvalitet, som varje dag förnyar kundernas entusiasm. Stamaktionerna i Calida Holding AG (CALN) handlas på SIX Swiss Exchange AG.
Källa : Calida Group, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: CALIDA GROUP baut auf profitables Wachstum - operative Optimierung und Positionierung im Premiumbereich
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.