Den schweiziska bilmarknaden bakom den europeiska utvecklingen - auto-schweiz

03.07.2025 | av auto-schweiz

Uhr Lästid : 3 minuter


auto-schweiz

03.07.2025, I juni 2025 har 21 810 nya personbilar registrerats i Schweiz och i furstendömet Liechtenstein. Det är 3,9 procent färre än samma månad föregående år. Det kumulerade halvårsresultatet ligger klart under föregående års nivå med 113 133 fordon jämfört med 121 218, vilket mvarar en nedgång på 6,7 procent. Inte ens återhämtningen av den europeiska totalmarknaden har hittills reflekterats på Schweiz.


Positiva impulser kommer dock från den batterielektriska driften: I juni registrerades 4 813 helt elektriska nya bilar, vilket är en ökning med 14,2 procent jämfört med föregående år. Ackumulerat resulterar detta i 23 203 nya registreringar, en ökning med 8,5 procent jämfört med de första sex månaderna 2024. Detta räcker dock inte för att kompensera den totalt negativa marknadsutvecklingen.

Att även införa europeiska lättnader för den schweiziska marknaden

Europeiska unionen har nyligen tagit avgörande steg för att avlasta sin fordonssektor genom att flexibilisera CO2-målen och stärka marknadsutvecklingen. Att detta beaktas i Schweiz återstår. Så tillåter EU en medelfristig genomsnittlig beräkning av utsläppen över tre år, vilket ger aktörerna lättnader och planeringssäkerhet samt möjliggör måluppfyllelse för CO2 utan sanktioner. Med tanke på det ekonomiskt utsatta läget för den schweiziska bilbranschen kräver auto-schweiz att samma eftergifter också tillämpas på den schweiziska marknaden. Detta i synnerhet eftersom parlamentet explicit beslutat emot ett "Swiss Finish" vid behandlingen av CO2-lagstiftningen.

Europeiska grannländer drar nytta av ny marknadsligare reglering

I de europeiska grannländerna ökar nu nyregistreringarna. Där är både EU som helhet, och våra grannländer Tyskland och Italien, närmare nivån före pandemin än Schweiz. I Polen är bilmarknaden redan större igen. I Schweiz är situationen motsatt. Den inhemska totalmarknaden återhämtar sig inte, utan minskar ytterligare. Mario Bonato, ekonom hos auto-schweiz, säger: "De europeiska partnerna följer med 'Handlingsplan för fordonsindustrin' ett marknadsligare tillvägagångssätt för att stärka branschen och den ekonomiska platsen Europa som helhet. Sådana starka signaler behövs nu också i Schweiz."

Enskilda positiva tecken

En positiv signal från politiken kom med det senaste antagandet av "rätt att ladda" av parlamentet. Andelen elbilar ligger på 30,5 procent. För att nå de krävande målen i CO2-lagstiftningen krävs dock mer. Thomas Rücker, direktör för auto-schweiz, förklarar: "Schweiz står bilmässigt i skuggan av en rad europeiska länder som använder betydligt effektivare verktyg för en hållbar mobilitetsförändring. Vi behöver företagsvänliga åtgärder som sätter relevanta incitament - det gäller exempelvis de privata elpriserna och den ytterligare utbyggnaden av laddinfrastruktur samt mer fördelaktiga skattemässiga ramar."

De detaljerade siffrorna per märke finns tillgängliga på www.auto.swiss. Utvärderingarna från auto-schweiz bygger på insamlingar från förbundet, och uppgifterna kan vara preliminära och inte kompletta.

Pressekontakt: Thomas Rücker Direktör T: 079 529 12 02 thomas.ruecker@auto.swiss


À retenir de cet article: « Den schweiziska bilmarknaden bakom den europeiska utvecklingen - auto-schweiz »

auto-schweiz

auto-schweiz är föreningen för de officiella bilimportörerna. Våra medlemmar distribuerar person- och nyttofordon (lätta upp till 3,5 ton och tunga över 3,5 ton totalvikter), bussar samt bilar till ett värde över 10 miljarder schweizerfranc per år genom runt 4 000 märkeshandlare i Schweiz och i furstendömet Liechtenstein.

auto-schweiz tillhandahåller tjänster för medlemmarna och allmänheten, bland annat inom trafik- och miljöpolitik, statistik samt fordonsteknik.

Politiskt förespråkar auto-schweiz motorfordonsbranschen, motoriserad individuell trafik samt för bilisters intressen.

Källa : auto-schweiz, pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Schweizer Automobilmarkt hinter europäischer Entwicklung - auto-schweiz


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.