Det här ändras vid tidtabellsskiftet den 14 december 2025 i BLS-regionen

27.11.2025 | av BLS AG

Uhr Lästid : 3 minuter


BLS AG

27.11.2025, Tidtabellsskiftet den 14 december 2025 medför förbättringar och förändringar i det befintliga BLS-linjenätet. Nytt är också att det blir halvtimmestrafik mellan Biel/Bienne och Basel tack vare den nya direktförbindelsen med BLS via Delémont.


Från och med tidtabellsskiftet den 14 december 2025 kommer BLS att köra mellan Biel/Bienne och Basel SBB. Den nya linjen IR56 Biel/Bienne–Basel utgör tillsammans med IC 51 Lausanne–Basel från SBB en attraktiv halvtimmestrafik med stopp i Grenchen Nord, Moutier, Delémont och Laufen. BLS kommer att använda nya MIKA-tåg på denna sträcka. Dessa 105 meter långa fordon erbjuder låggolvningångar, rymliga multifunktionszoner, stora panoramafönster med förbättrad mobilmottagning och eluttag vid nästan varje sittplats. Dessutom har tågen en bistrozon med självbetjäningsautomater.

På det befintliga BLS-linjenätet medför tidtabellsskiftet följande förbättringar: - I Lucerneområdet kör tågen mellan Lucerne och Willisau fram till kl. 23 med halvtimmestrafik. Dessutom får resenärerna mellan Zell och Lucerne två extra förbindelser på morgonen. Linjen S77, som idag kör mellan Lucerne och Willisau, kommer under denna tid att förlängas till Zell. Denna förbättring i erbjudandet är möjlig eftersom Zell station moderniseras och får en andra plattform. - Extratåg till Simmental: För att fritidsresenärer mellan Bern och Zweisimmen ska få mer plats, sätter BLS tidvis in ett extra direkt tåg. Detta tåg går på morgonen från Bern till Zweisimmen och återvänder på kvällen. Under skid- och vandringssäsongen går tåget under helgerna, under julhelgerna och Berns idrottsvecka även på vardagar. Det finns även en ny direkt förbindelse från Solothurn via Burgdorf och Konolfingen på helgerna under skid- och vandringssäsongen till Simmental. - Eftersom avgångstiderna i Kerzers kunde justeras något, kommer Muntelier-Löwenberg stoppet mellan Kerzers och Murten från den 14 december 2025 att trafikeras oftare. S52 stannar nu dessutom tillsammans med S5 vid behov i Muntelier-Löwenberg och säkerställer därmed halvtimmestrafik i riktning mot Bern. Dessutom stannar S35 regelbundet i Kerzers Papiliorama under marginaltimmar mellan Kerzers och Lyss.

Halt Stöckacker kommer att avskaffas den 14 december 2025

Inom ramen för byggarbeten i västra Bern kommer järnvägsdriften i området Stöckacker / Holligen / Weyermannshaus att begränsas under de kommande två åren. Från den 14 december 2025 avskaffas hållplatsen Stöckacker och ersätts långsiktigt med den nya stationen 'Europaplatz Nord'. Denna kommer att tas i drift i december 2027 och bättre betjäna utvecklingsområdet. Fram till byggarbetets slutförande kan resenärerna använda stationerna Europaplatz, Bümpliz Nord eller stadens kollektivtrafik som alternativ.

Mer bygge sent på kvällen

Ytterligare byggarbeten i storstadsområdet Bern påverkar tågfrekvenserna under marginaltimmar. Nästa år kommer byggarbeten från kl. 23 att öka, vilket innebär att tåg från söndag till torsdag sent på kvällen kommer att köra vid andra tidpunkter, mindre frekvent eller ersättas med bussar. BLS ber passagerarna att konsultera online-tidtabellen innan resan.

Redaktörens anmärkning: Bildrättigheterna tillhör respektive utgivare.


À retenir de cet article: « Det här ändras vid tidtabellsskiftet den 14 december 2025 i BLS-regionen »

BLS AG

BLS tillhör de största trafikföretagen i Schweiz. I vår kärnverksamhet järnväg driver vi Berns pendeltåg och därmed det näst största pendeltågsnätet i Schweiz.

Dessutom kör vi de västra linjerna i centralschweiziska pendeltåg. Även inom turisttrafik är BLS etablerad. Till vårt erbjudande hör järnvägslinjer genom Emmental, i Jura, i Seeland, i Simmental, till Interlaken samt över Lötschberg-berglinjen.

Förutom att driva olika järnvägslinjer underhåller BLS även ett 420 kilometer långt järnvägsnät och 119 stationer och hållplatser. Kärnan i BLS-infrastrukturen är Lötschberg-axeln med den 34,6 kilometer långa Lötschberg-basitunneln och den 60 kilometer långa bergsrutten från Frutigen till Brig.

Lötschberg-basitunneln öppnades 2007 och är en av världens modernaste järnvägstunnlar. Bergsrutten öppnades 1913 som ett imponerande pionjärbygge.

Obs: Texten "Om oss" är hämtad från offentliga källor eller från företagsprofilen på HELP.ch.

Källa : BLS AG, pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Das ändert sich auf den Fahrplanwechsel am 14. Dezember 2025 in der BLS-Region


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.