Volymen på den schweiziska paketmarknaden minskade något sedan 2021 efter ett plötsligt uppsving under corona-pandemin. DPD Schweiz lyckades motsätta sig trenden och bokförde ett rekordresultat 2024. Antalet transporterade paket har ökat från 18,7 till 24,8 miljoner sedan 2019, intäkterna med nästan 30 %.
Mer B2C och DPD Pickup parcelshops
Business-to-Consumer-leveranserna (B2C) har blivit viktigare under de senaste åren. För fem år sedan utgjorde detta affärsområde fortfarande 48 % av alla leveranser. Idag är det 81 %.
DPD följde denna trend med en utbyggnad av Pickup-nätverket. Genom partnerskapet som ingicks förra året med Foodvenience-leverantören Valora har antalet DPD Pickup parcelshops mer än fördubblats. Kunderna kan idag hämta, skicka eller returnera sina paket på över 1 000 lättillgängliga Out-of-Home-platser, vilket motsvarar ett växande behov. Enligt DPD:s E-Shopper Barometer ökar behovet av att ta emot försändelser flexibelt utanför hemmet ständigt. 40 % av alla B2C- eller C2C-sändningar levereras numera till Out-of-Home-platser. DPD Schweiz kommer att sätta en egen C2X-plattform i drift under 2025, för att erbjuda privatpersoner och småföretag en ny tjänst för paketleverans.
Mer än 20 % av flottan elektrisk
Den elektrifiering av DPD-leveransfordon som startades 2021 är på kurs: Idag kör 200 fordon på el, vilket motsvarar 21 % av hela flottan. Bland dessa finns 9 el-lastbilar som också används på långa och transalpina sträckor, medan ytterligare fyra redan har beställts och kommer att sättas i drift i år. Målet är att alla leveransfordon ska vara utsläppsfria år 2030.
Tilmann Schultze, VD DPD Schweiz: «DPD Schweiz är på tillväxtkurs på en hårt konkurrensutsatt och föränderlig paketmarknad. Våra investeringar i digitalisering, i Out-of-Home-erbjudanden, i hållbarhet och i våra medarbetare lönar sig. Nu vill vi expandera med nya applikationer till den blomstrande C2X-marknaden, integrerade i Geopost-nätverket med över 130 000 Pickup points i Europa.»
Mediekontakt:
Marco Kaiser Pressansvarig presse@dpd.ch
DPD (Schweiz) AG är den ledande privata paketleverantören i Schweiz (med cirka 10 % marknadsandel). Företaget hanterar ett årligt volym på över 15 miljoner paket med över 800 anställda och 11 logistikcenter.
Oförändrade prestations- och kvalitetsstandarder i hela Europa – det är din fördel på DPD. Systematisk kvalitetskontroll garanterar denna standard. Vi utgår från ett centralt tanke: Paket tillhör en avsändare eller en mottagare. De är gäster i vårt system. För att säkerställa att de behandlas på det sättet, arbetar vi efter detaljerade organisationsanvisningar.
En intensiv evaluerings av skade-statistik samt regelbundna revisioner säkerställer att dessa organisationsanvisningar implementeras – ett kvalitetssäkringssystem som redan 1992 certifierades enligt DIN EN ISO 9001. Eftersom dina paket bara lämnar DPD:s slutna transportsystem när de överlämnas till mottagaren, är du garanterad högsta säkerhet och tillförlitlighet.
Källa : DPD (Schweiz) AG, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: DPD erzielt 2024 ein Rekordergebnis in einem rückläufigen und stark umkämpften Markt
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.