auto-schweiz-direktör Thomas Rücker kommenterar utvecklingen under de första nio månaderna: "Den schweiziska marknaden för nyttofordon är fortfarande på återgång på grund av ekonomiska bekymmer och ökande planeringsosäkerheter. Den stigande årliga registreringen av elektriska nyttofordon är ett uppmuntrande tecken. Men det krävs betydande framsteg i ramvillkoren för att påskynda elektrifieringen av fordonsflottor för små och medelstora företag, hantverkare och transportföretag." Snabbladdningsinfrastrukturen är inte tillräcklig för lastbilar, och transportföretagen behöver klarhet om hur prestationsrelaterade avgifter för tunga elektriska fordon kommer att hanteras efter 2030. Diskussoner om ytterligare kostnadsbidrag från eldrivna fordon för transportinfrastrukturen förbättrar inte attraktiviteten. Thomas Rücker säger: "Inom den kommersiella godstransporten är planeringssäkerhet vid investeringar samt de totala driftkostnaderna existensiella. Taxetaket och andra åtgärder måste vara långsiktigt bindande."
Var femte nyregistrerade lastbil kör på el
Inom segmentet för tunga nyttofordon registrerades 3 106 nyregistreringar under de första nio månaderna i år. Det motsvarar en minskning med 14,5 procent jämfört med föregående år. Nästan alla viktklasser drabbades av denna minskning, endast i kategorierna 3,5 till 8 och 16 till 18 ton kunde en liten ökning mätas. Sedan början av året gäller även CO2-målvärden för tunga nyttofordon från och med 16 ton. Samtidigt var de tidigare undantagen från prestationsberoende avgifter för elektriskt drivna tunga fordon samt möjligheten till ökning av lastkapaciteten huvuddrivkrafterna för den växande elmobiliteten: 614 av de nyregistrerade tunga nyttofordonen kör helt elektriskt - deras andel på cirka 20 procent kunde utvecklas eftersom de reducerade driftkostnaderna kunde amortera de betydande inköpskostnaderna.
Nyregistreringar av lätta nyttofordon speglar ekonomisk svaghet
För de lätta nyttofordonen (skåpbilar och lätta semitieflakar med en totalvikt på upp till 3,5 ton) resulterade registreringen efter tre kvartal i en minskning från föregående år på 8,5 procent till 20 568 nyregistreringar. De lätta nyttofordonen, som på grund av sin betydelse för små och medelstora företag och hantverksföretag ses som en ekonomisk indikator, speglar den försämrade ekonomiska prognosen.
Helt eldrivna lätta nyttofordon har ökat
En titt på utvecklingen av olika drivsystem visar att, liksom för personbilar, laddhybrider och fullt elektriska system har ökat under de första tre kvartalen. Helt elektriska modeller har ökat med 2 627 registreringar jämfört med föregående år med 78% och står för nästan 13 procent av de nytillkomna fordonen. Detta speglar ansträngningarna från fordonsproducenterna, med ett betydligt utökat utbud av elektrifierade modeller, att reagera på den retroaktivt antagna CO2-förordningen, med 20 procent hårdare krav för skåpbilar, som trädde i kraft från början av året. Likväl är det fortfarande ett brådskande behov av att fortsätta öka lättnaden för eldrivna lätta nyttofordon, för att uppnå genombrottet med driftsystemen inom denna viktiga fordonskategori. För fordon som drivs helt med fossila bränslen utgör fortfarande merparten av nyregistreringarna.
Nyregistreringar av husbilar minskar med en fjärdedel
Fram till slutet av september i år registrerades 4 495 nya fordon för persontransport, vilket motsvarar en tydlig minskning med 22,5 procent jämfört med föregående år. Huvudansvarig för denna utveckling är segmentet för husbilar, vars registreringar minskat med 26,7 procent från 5 117 till 3 750 fordon inom ett år. Därmed verkar den pandemi-driven "hypen" kring husbilar ha nått sitt slut. Även för turistbussar noterades en markant minskning: deras antal sjönk med 19,3 procent till 150 fordon. Därmed har återhämtningsökningarna från förra årets pandemirelaterade investeringsskjutningar nått sitt slut.
Tillsammans med de 168 927 nyregistrerade personbilarna registrerades totalt 197 096 nya motorfordon i Schweiz och i Furstendömet Liechtenstein från januari till september 2025. Detta är 10 542 färre än under motsvarande period föregående år (207 638), vilket motsvarar ett ackumulerat minus på 5,1 procent. De detaljerade siffrorna efter märke finns tillgängliga på www.auto.swiss. auto-schweiz utvärderingar baseras på federala undersökningar, vilket innebär att uppgifterna kan vara preliminära och inte slutgiltiga.
auto-schweiz är föreningen för de officiella bilimportörerna. Våra medlemmar säljer genom cirka 4 000 märkeshandlare i Schweiz och Furstendömet Liechtenstein personbilar och nyttofordon (lätta upp till 3,5 ton och tunga över 3,5 ton totalvikt), bussar samt bilar till ett värde över 10 miljarder franc per år.
auto-schweiz tillhandahåller tjänster till medlemmarna och allmänheten, bland annat inom områdena trafik- och miljöpolitik, statistik samt motorfordonsteknik.
Politiskt arbetar auto-schweiz för fordonsbranschen, den motoriserade individuella transporten samt för bilägare och förare.
Källa : auto-schweiz, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Konjunktursorgen belasten den Nutzfahrzeugmarkt
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.