Elbilar: 11 procent av energin går förlorad redan innan körningen

09.12.2025 | av Touring Club Suisse (TCS)

Uhr Lästid : 3 minuter


Touring Club Suisse (TCS)

09.12.2025, Touring Club Schweiz har undersökt energiförluster vid laddning av elfordon. Studien baserades på mätningar som genomfördes mellan 2022 och 2025 inom ramen för det europeiska projektet Green NCAP. Analyserna utfördes vid en effekt på 11 kW (trefas), den vanligaste laddningsmetoden hemma. Studien visar att i genomsnitt går 11 procent av den energi som tas från nätet förlorad under laddningsprocessen. Med en årlig körsträcka på 15 000 kilometer mvarar detta i genomsnitt 1637 kilometer "förlorad" räckvidd och kostar i genomsnitt 80 schweizerfranc.


Att förbränningsmotorer endast använder en del av den energi som faktiskt genereras vid förbränning för att driva fordonet är välkänt. Resten går förlorad i form av värme och friktion eller på annat sätt. Nu visar TCS-studien att även elfordon inte är förlustfria vid laddning, särskilt på grund av växelströmsomvandling och batterilagring. För att mäta dessa förluster testades 26 elfordon med mindre än 30 000 kilometer för att jämföra den energi som tas från nätet med den energi som faktiskt tas från batteriet fram till fullständig urladdning. Genom denna uppställning kunde slitagerelaterade influenser på de elektroniska komponenterna i fordonets laddaggregat eller högvoltsbatteriet uteslutas, vilket garanterade representativa resultat.

Hög total verkningsgrad

Den totala verkningsgraden är förhållandet mellan energin som fordonet hämtar från nätet och den energi som tas från batteriet tills det är tomt. Studien visar en genomsnittlig total verkningsgrad på 89 procent, vilket innebär att 11 procent av energin går förlorad under laddningsprocessen. Förlusterna uppstår huvudsakligen genom omvandlingen från växelström till likström (cirka 7 procent) och genom interna förluster i batteridriften inklusive termisk hantering (cirka 4 procent). Försöken utfördes med en effekt på 11 kW (trefas), den mest använda metoden för laddning hemma. Omgivningstemperaturen var 23 °C med en avvikelse på plus/minus 3 °C.

Signifikanta avvikelser

Bland de totalt 26 testade fordonen visade sig tydliga skillnader i den totala verkningsgraden. Den varierar från 84 procent hos de minst effektiva fordonen till 93 procent hos de mest effektiva. Dessa förluster påverkar konkret användarnas plånbok, vilket gör deras kvantifiering särskilt viktig.

Räckviddsförlusten har ett pris

Studieestimaten grundar sig på en årlig körning på 15 000 kilometer eller 30 000 kilometer vartannat år. Det senare motsvarar den serviceintervall som många biltillverkare rekommenderar. Denna siffra används även som måttstock av TCS i årtionden för beräkningen av kilometerkostnader. Med hänsyn till den totala verkningsgraden vid laddning, som varierar från 84 procent hos de mest ineffektiva till 93 procent hos de mest effektiva modellerna, orsakar laddningsförlusterna årliga kostnader mellan 48 och 137 franc, i genomsnitt 80 franc per år. Beräkningen baseras på genomsnittliga kostnader på 29 cent per kWh, vilket enligt Elcom motsvarar det schweiziska medianpriset för kilowattimman år 2025. Om dessa förluster uttrycks som avstånd, motsvarar de ett spann från 1087 kilometer till 2359 kilometer per år. I genomsnitt för de 26 testade fordonen är det 1637 kilometer. Även om dessa siffror kan verka höga bör det påpekas att det totala verkningsgraden för en elbil fortfarande ligger betydligt över den för en förbränningsmotor i praktiken.

Redaktörens anmärkning: Bildrättigheterna tillhör respektive utgivare.


À retenir de cet article: « Elbilar: 11 procent av energin går förlorad redan innan körningen »

Touring Club Suisse (TCS)

Sedan sin grundning 1896 i Genève tjänar Touring Club Schweiz den schweiziska befolkningen. Det engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande i den personliga mobiliteten, både politiskt och socialt. Med över 2000 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder Schweiz största mobilitetsklubb sina över 1,6 miljoner medlemmar en bred portfölj av tjänster för mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.

Varje 70:e sekund sker en hjälpinsats. 200 patrullörer är årligen på väg med omkring 361 000 insatser på schweiziska vägar och möjliggör i mer än 80 % av fallen en omedelbar fortsatt resa. ETI-centralen organiserar årligen cirka 63 000 hjälpinsatser, inklusive 3500 medicinska konsultationer och över 1300 återpatrieringar. TCS Ambulans är den största privata aktören för ambulans- och sjuktransporttjänster i Schweiz med 400 anställda, 22 logistikbaser och omkring 45 000 insatser per år. Juridiska avdelningar hanterar 52 000 fall och ger omkring 10 000 juridiska råd.

Sedan 1908 arbetar TCS för ökad säkerhet i mobiliteten – möjligt tack vare medlemskap. Den utvecklar läromedel, medvetandehöjande och förebyggande kampanjer, testar mobilitetsinfrastrukturer och ger råd till myndigheter. TCS delar varje år ut omkring 115 000 ljusremmar och 90 000 ljusvästar till barn för att säkerställa deras säkerhet i trafiken. 42 000 deltagare i utbildning och vidareutbildning beräknas årligen vid trafikcentrumen för alla typer av fordon.

Med 32 platser och omkring 900 000 övernattningar är TCS också den största campingoperatören i Schweiz. TCS Mobilitetsakademin forskar och formar transformationerna inom transport, som drönarnas vertikala mobilitet eller delad mobilitet, exempelvis med de 400 elektriska lastcyklarna 'carvelo' och 43 000 användare. TCS är medundertecknare av Roadmap Elektromobilitet 2025.

Obs: Texten "Om oss" är hämtad från offentliga källor eller från företagsprofilen på HELP.ch.

Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Elektroautos: 11 Prozent der Energie geht schon vor der Fahrt verloren


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.