Efter ett utmanande år 2024 har elfordonsindustrin återigen fått fart det nuvarande året. Undersökningar av TCS visar att marknadsandelen för laddfordon (el och plug-in hybrid) vid nyregistreringar i mitten av året är så hög som 33 procent, högre än någonsin tidigare. En orsak är bilimportörers ansträngningar för att följa CO2-reduktionsvägar, vilket är enklast att uppnå med CO2-neutrala elbilar. Men även utbudet från tillverkarna växer kontinuerligt. Sedan den senaste el-småbiltest av TCS år 2022 har priserna för komponenter, särskilt battericeller, sjunkit avsevärt. Detta leder till att de senaste småbilarna har betydligt längre räckvidd.
TCS har nu granskat fem aktuella elektriska småbilar och undersökt deras styrkor och svagheter. Alla modeller är kortare än 4 meter och kostar i grundversionen under 25 000 schweizerfranc.
Hyundai Inster når 327 kilometer
För den som bedömer räckvidden som det viktigaste kriteriet är Hyundai Inster det bästa valet. Med en räckvidd på 327 kilometer klarar den den längsta sträckan och har dessutom flera andra fördelar. Även grundversionen har elektriska funktioner som säkerhetssystem, navigation med laddplanering och assistanssystemer som man känner igen från större modeller. Även Fiat Grande Panda Electric och Renault R5 E-Tech Electric når över 300 kilometer räckvidd.
Leapmotor T03 under 17 000 schweizerfranc
För priskänsliga köpare är Leapmotor T03 från kinesisk produktion samt Dacia Spring valbara alternativ. Leapmotor T03 kostar i grundversionen 16 990 schweizerfranc och är därmed inte bara det billigaste fordonet utan erbjuder också det bästa förhållandet mellan kostnad per kilometer räckvidd. Dacia Spring kostar 17 700 schweizerfranc men erbjuder mycket förvaringsutrymme, vilket gör den lämplig för småfamiljer eller leveranstjänster.
Voluminös Fiat Panda, populära Renault R5
Den som behöver ännu mer utrymme väljer Fiat Grande Panda Electric, den största bilen i denna jämförelse. Med fem säten, en dragkapacitet på 550 kilogram och tillräckligt med utrymme för bilbarnstolar och/eller en hundbur är den den största av de små. Detta gör Fiat Grande Panda Electric också till den tyngsta modellen och storleken har sitt pris – grundversionen kostar 24 990 schweizerfranc. I samma prisklass (24 900 schweizerfranc) hittar man Renault R5 E-Tech Electric. Årets bil 2025 är populär i Schweiz och imponerar med ett stort utbud av assistanssystem. Den som vill ha den omedelbart måste dock räkna med flera månaders leveranstid.
TCS jämförelsetest visade att stora framsteg har gjorts inom elektriska småbilar och att utbudet nu täcker alla behov. Därmed finns goda förutsättningar för att elfordonsindustrin i Schweiz kommer att fortsätta växa och att fjolåret endast kommer att minnas som en kortvarig dämpning.
Sedan sin grundläggning 1896 i Genève har Touring Club Schweiz stått i den schweiziska befolkningens tjänst. Den engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande inom personlig rörlighet, både politiskt och socialt. Med 1 900 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder den största rörlighetsklubben i Schweiz sina cirka 1,6 miljoner medlemmar en bred palett av tjänster kring rörlighet, hälsa och fritidsaktiviteter.
Vart 70:e sekund sker en assistans. 200 patrullerare är årligen med ungefär 359 000 insatser ute på schweiziska vägar och möjliggör i mer än 80 % av fallen en omedelbar vidarefärd. ETI-centralen organiserar årligen cirka 57 000 assistanser, inklusive 3 200 medicinska undersökningar och över 1 200 repatrieringar. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören för räddningstjänst och sjuktransport i Schweiz med 50 fordon, 17 logistikbaser och över 35 000 uppdrag per år. Rättskyddskontoren hanterar 42 000 fall och ger cirka 10 000 juridiska råd. Sedan 1908 har TCS arbetat för trafiksäkerheten i Schweiz genom att utveckla läromedel, medvetenhets- och förebyggandekampanjer, testa mobilitetsinfrastrukturer och ge råd till myndigheter.
Varje år delar TCS ut cirka 110 000 reflexbälten och 90 000 reflexvästar till barn för att även deras rörlighet ska vara säker. 42 000 deltagare för utbildning och vidareutbildning räknar utbildningscentren för alla fordonsslag årligen. Med 33 platser och cirka 950 000 gästnätter är TCS den största campingleverantören i Schweiz. TCS mobilitetsakademi forskar om och utformar transformationer inom transport, såsom drönarnas vertikala rörlighet eller delad mobilitet, bland annat med de 400 elektriska lastcyklarna 'carvelo' och 40 000 användare. TCS är en av undertecknarna av vägfärdsplanen för elektromobilitet 2025.
Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Elektromobilität auf Erfolgskurs: Vergleich von 5 preiswerten E-Kleinwagen unter 25'000 Franken im ersten Halbjahr
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.