E-sparkcyklar klarar stresstest - Touring Club Suisse

06.11.2025 | av Touring Club Suisse (TCS)

Uhr Lästid : 2 minuter


Touring Club Suisse (TCS)

06.11.2025, E-sparkcyklar utsätts för starka påfrestningar i vardagen. TCS har undersökt hur fukt, kyla och stötar påverkar batteriet och om det till och med kan börja brinna. Den intensiva testningen visade att batterierna är säkra och klara av påfrestningarna. Dock måste vissa regler följas för att säkerställa säkerheten.


E-sparkcyklar har blivit en vanlig syn i gatubilden. På grund av de många modellerna av varierande kvalitet uppstår frågan om batterierna, som är den känsligaste komponenten, också är tillräckligt säkra. Till slut kan defekta batterisystem vid hög belastning börja brinna eller till och med explodera. TCS har därför noggrant undersökt sex olika e-sparkcyklar från olika tillverkare och i olika prisklasser. En extrem användning av fordonen simulerades, och sparkcyklarna utsattes för elektriska, klimatmässiga och mekaniska påfrestningar. Glädjande nog klarade alla sex modeller testen. Det fanns inga tecken på bränder eller explosioner och heller inga deformationer eller andra märkvärdigheter med batterierna.

För att testa klimatmotståndet besprutades fordonen med vatten och utsattes för vind under flera minuter. Dessa påfrestningar klarade batterierna utan problem, likaså tolv timmar av förvaring i -10 grader Celsius. Även denna stresstest klarade batterierna väl. Vid mätningar och visuella inspektioner upptäckte experterna inga elektriska eller mekaniska förändringar.

Batterier tål även starka stötar

E-sparkcyklar utsätts ofta för starka påfrestningar i vardagen, till exempel vid körning över trottoarkanter eller ojämn mark. För att simulera körningen över kullersten utsattes e-sparkcyklarna för massiva stötar. Även här klarade batterierna påfrestningen utan skador.

Testet visade att tillverkarnas produktionsstandarder är höga. Batterierna har skyddssystem mot kortslutning, överladdning, över- och undertemperatur. Således är batterisystemen en grundläggande säker teknik. Likväl går det inte helt att utesluta en funktionsstörning som i värsta fall kan leda till en brand, särskilt vid felaktig förvaring och ett tomt batteri som sedan laddas upp igen. TCS rekommenderar därför att e-sparkcyklar, som inte används, förvaras med mellan 30 och 70 procents laddningsnivå. Sparkcykeln bör dessutom endast laddas med den medföljande laddaren. Under de kalla vintermånaderna är det dessutom lämpligt att förvara e-sparkcykeln inomhus, eftersom kalla temperaturer kan skada batteriet.

Pressekontakt:

Marco Wölfli, pressansvarig TCS

Tel. 058 827 34 03

marco.woelfli@tcs.ch


À retenir de cet article: « E-sparkcyklar klarar stresstest - Touring Club Suisse »

Touring Club Suisse (TCS)

Sedan grundandet 1896 i Genève tjänar Touring Club Schweiz den schweiziska befolkningen. Den engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande i den personliga mobilteten, både politiskt och socialt. Med över 2000 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder den största mobilitetsklubben i Schweiz sina över 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster kring mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.

Varje 70:e sekund sker en hjälpinsats. 200 patruller är årligen ute på schweiziska vägar med ungefär 361 000 uppdrag och möjliggör i mer än 80 % av fallen en omedelbar vidarefärd. ETI-centralen organiserar årligen cirka 63 000 hjälpinsatser, inklusive 3500 medicinska utredningar och över 1300 hemtransporter. TCS Ambulance är den största privata aktören för räddningstjänst och sjuktransport i Schweiz med 400 anställda, 22 logistikbaser och runt 45 000 uppdrag per år. Rättsskyddsbyråerna hanterar 52 000 fall och ger omkring 10 000 rättsliga råd.

Sedan 1908 har TCS arbetat för mer säkerhet i mobiliteten – möjligt tack vare medlemskapet. Den utvecklar undervisningsmaterial, medvetenhets- och förebyggandekampanjer, testar moblitetsinfrastrukturer och ger råd till myndigheter. TCS delar årligen ut omkring 115 000 reflexvästar och 90 000 reflexbälten till barn, så att även deras mobilitet är säker. 42 000 deltagare årligen i utbildnings- och vidareutbildningscenter i alla fordonskategorier.

Med 32 campingplatser och cirka 900 000 övernattningar är TCS den största campingerbjudaren i Schweiz. TCS mobilitetsakademi forskar och formar förändringarna i trafiken såsom vertikal mobilitet med drönare eller delad mobilitet med exempelvis de 400 elektriska lastcyklarna 'carvelo' och 43 000 användare. TCS är medundertecknare av färdplanen för elektromobilitet 2025.

Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: E-Trottinetts bestehen Stresstest - Touring Club Suisse


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.