Forskningsprojekt visar hur bildelningens fordon kan bidra till energiomställningen

06.10.2025 | av FHNW - Fachhochschule Nordwestschweiz

Uhr Lästid : 3 minuter


FHNW - Fachhochschule Nordwestschweiz

06.10.2025, Elbilar kan inte bara köra – de kan även lagra och återföra elektricitet.


Ett innovationsprojekt från Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW och OST – Ostschweizer Fachhochschule visar för första gången hur bilflottor för bildelning kan fungera som flexibla energilager för att bidra till nätstabilisering. Tillsammans med energileverantörerna AEM, ewz och Primeo Energie samt Mobility Genossenschaft undersöktes hur bidirektionell laddning kan integreras i existerande elnät på ett tekniskt och ekonomiskt meningsfullt sätt.

Slutsatsen: Bidirektionellt laddade elbilar utgör en praktisk och värdefull komponent för energiomställningen – både för nätoperatörer och för förvaltare av fordonsflottor.

Projektets centrala fråga var: Kan elfordon inte bara ta ut el från nätet, utan även riktat återföra den – och därmed avlasta elnätet? Svaret är ja – och det gäller inte bara i teorin.

I flera verkliga fältförsök styrdes Mobility-fordon så att deras laddningsprocesser sköts upp vid bestämda tider för att riktat återföra elektricitet till det lokala distributionsnätet. Resultatet: I upp till 60 % av fallen kunde nätbelastningen framgångsrikt reduceras. Speciellt vid hög efterfrågan eller överskott av solenergi visar sig flexibel styrning som en värdefull tillgång.

Intelligenta prognosmodeller förutspår när och hur länge ett fordon är tillgängligt – baserat på miljoner verkliga bokningsdata från bildelningssystemet. Dessutom analyserades laddningsstatusen (State of Charge) av fordonsbatterierna för att ta reda på hur mycket energi som alls kan lagras eller återföras.

Per fordon fanns i genomsnitt cirka 9 till 12 kWh användbar flexibilitet tillgänglig – tillräckligt för att med flera fordon tillsammans buffra relevanta nätbelastningar eller effektivt lagra solenergi.

En särskilt praktisk framgång med projektet är den utvecklade produktmodell för marknadsföring av laddflexibilitet: Den kan enkelt integreras i befintliga system hos distributionsnätsoperatörer, är standardiserbar i hela Schweiz och fokuserar på två tillämpningar:

- Ladda vid överskott av el (t.ex. vid hög solenergiproduktion)

- Återföring vid nätlasttoppar

För aktivering av den flexibla kapaciteten kan distributionsnätsoperatörer använda olika typer av styrsystem – från befintliga rundstyrningar till moderna laststyrsystem.

Modellen innebär ersättning både för tillhandahållandet och för den faktiska användningen av flexibilitet och fungerar i kvartstimersintervall – anpassad till nätbehovet. Därmed har ett avgörande steg tagits mot en marknadsanpassad integration av e-mobilitet och elförsörjning.

Projektet visar tydligt: Decentraliserade elfordon är mer än bara transportmedel. De är mobila, styrbara energilager – och därmed en nyckel till en framgångsrik sektorkoppling av mobilitet och energi.

För nätoperatörer betyder det lägre kostnader genom reduktion av lasttoppar och nätstabilisering. För samhället betyder det framsteg mot ett klimatvänligt, decentraliserat energilandskap. Och för biluthyrningsleverantörer som Mobility öppnar det nya affärsmodeller inom områden för nätanvändbara tjänster.

Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW
Högskola för teknik och miljö
Prof. Dr. Martin Geidl
Ledare Institutionen för elektrisk energiteknik
Klosterzelgstrasse 2
5210 Windisch
T +41 56 202 77 03
martin.geidl@fhnw.ch
Mer information på www.fhnw.ch


À retenir de cet article: « Forskningsprojekt visar hur bildelningens fordon kan bidra till energiomställningen »

FHNW - Fachhochschule Nordwestschweiz

Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW är ett av de ledande yrkeshögskolorna i Schweiz och omfattar nio högskolor med ämnesområden inom tillämpad psykologi, arkitektur, byggande och geometri, design och konst, livsvetenskaper, musik, lärarutbildning, socialt arbete, teknik och ekonomi.

Campus vid FHNW är belägna i de fyra kantonerna Aargau, Basel-Landschaft, Basel-Stadt och Solothurn. Högskolorna vid FHNW är verksamma inom undervisning, forskning, vidareutbildning och tjänster – innovativa och praktikorienterade.

Det breda utbudet av studieprogram, närheten till praktiken, den tillämpade och innovativa forskningen samt ett världsomfattande nätverk gör FHNW till en attraktiv och mångsidig utbildningsinstitution, en eftertraktad samarbetspartner och en attraktiv arbetsgivare i Nordvästschweiz. FHNW:s akademiker är eftersökta yrkesverksamma.

Källa : FHNW - Fachhochschule Nordwestschweiz, pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Forschungsprojekt zeigt, wie Carsharing-Fahrzeuge einen Beitrag zur Energiewende leisten können


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.