Med "Zürich Experience" har Zürich Turism etablerat en kongress som börjar där konventionella fackkonferenser ofta slutar: med de stora framtidsfrågorna. I fokus stod ämnen som kommer att forma turismen – särskilt stadsturismen – under de kommande åren: Vad gör städer långsiktigt attraktiva? Hur förändras internationella reseströmmar som följd av demografiska förändringar? Vilka möjligheter och risker medför den snabba utvecklingen av artificiell intelligens? Och hur kan hållbara strategier utvecklas när kortsiktiga geopolitisk och ekonomisk turbulens återkommande ifrågasätter planeringen?
Impulser till detta gavs av personer som formar diskursen långt bortom turismens gränser. Filosofen Richard David Precht öppnade med ett brett perspektiv på artificiell intelligensens möjligheter och risker. Framtidsforskaren Joël Luc Cachelin presenterade scenarier för motståndskraftiga städer där kultur, arkitektur och design sammansmälter till upplevelseaxlar. Longevity-experten Anna Erat och UBS-expert Veronica Weisser belyste de demografiska förändringarnas effekter på resor och hälsoturism. Och Rahul Sahgal, VD för Swiss-American Chamber of Commerce, illustrerade med den aktuella tullkonflikten mellan USA och Schweiz exemplariskt hur viktig motståndskraft, flexibilitet och förutseende agerande är för turism och ekonomi. Mellan huvudtalare, breakout-sessioner och internationella bidrag växte ett levande utrymme för debatt, möten och nya perspektiv fram – exakt vad morgondagens stadsturism behöver.
En kongress med framtidsblick
För Guglielmo L. Brentel, ordförande för Zürich Turism, var det avgörande att evenemanget blickade bortom de vanliga gränserna: "Vi ville inte bara ställa de stora frågorna, utan också söka lösningar tillsammans. "Zürich Experience" är inte ett klassiskt branschmöte utan ett forum som öppnar nya perspektiv för morgondagens turism."
Även Thomas Wüthrich, chef för Zürich Turism, betonade programmets mångsidighet: "Vårt mål är att etablera "Zürich Experience" som en plattform för innovation och utbyte inom stadsturismen. För detta samlar vi experter från turism, politik, näringsliv och samhälle för att tillsammans forma framtidens urbana turism."
Framåt: Nästa utgåva äger rum den 27 augusti 2026
Den tredje "Zürich Experience – Summit for Urban Tourism" äger rum den 27 augusti 2026 återigen på Circle Convention Center vid Zürichs flygplats. Evenemanget kommer återigen att ta upp och fördjupa aktuella trender och utvecklingar inom turismsystemet. Ytterligare information om programmet och registrering kommer att ges vid ett senare tillfälle.
Kontakt Zürich Turism Michael Müller Corporate Communications & Pressansvarig Gessnerallee 3 CH-8001 Zürich T +41 44 215 40 13 michael.mueller@zuerich.com zuerich.com
Zürich Turism är ansvarig för destinationsmarknadsföring och turistisk varumärkesprofilering av staden och regionen Zürich som en mångsidig turistdestination. Vi engagerar oss för att Zürich ska uppfattas som en hållbar och levande premiemdestination med semesterkvalitet.
Zürich Turism marknadsför turismregionen Zürich och säkerställer att resenärer världen över upptäcker Zürichs fördelar.
Zürich Turism anställer medarbetare inom områdena Marknader & CVB, marknadsföring, turistinformation och operativ verksamhet samt frilansande turistguider.
Källa : Zürich Turism, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Erfolgreiche Durchführung der zweiten Zürich Experience - Summit for Urban Tourism
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.