Oavsett om det handlar om en äventyrsresa eller en kulturell upptäcktsresa: I små grupper, tillsammans med lokala guider, upplever deltagarna genuina möten, delar speciella ögonblick och upptäcker världen med likasinnade. Den ideala blandningen av personlig frihet och gemenskap – för även 'egentid' kommer inte till korta. Samtidigt ger resor i grupp hög säkerhet, vilket särskilt attraherar ensamresande kvinnor. Denna reseform är populär – vilket också visas av den ökade efterfrågan hos travelhouse.
Asien och Latinamerika: På upptäcktsresa i små grupper Det största intresset växer för solo-resor till Asien. travelhouse rapporterar en bokningsökning på 53% för gruppresor för ensamresande till Asien jämfört med föregående år. Thailand, Vietnam och Japan är särskilt efterfrågade. Även efterfrågan på Latinamerika har ökat markant: År 2025 förväntas travelhouse se cirka 33% fler bokningar jämfört med föregående år. Costa Rica, Argentina och Colombia toppar listorna som populära destinationer. Afrika fortsätter vara en stabil del i travelhouses gruppreseutbud med en oförminskad efterfrågan på de populära destinationerna Marocko, Sydafrika och Tanzania.
Inte bara långväga destinationer visar tillväxt; även Europa drar till sig mer fokus från ensamresande. Detta visas genom en ökning av bokningar av gruppresor för ensamresande med cirka 28% jämfört med 2024. Island och Norge samt Grekland är särskilt lockande för ensamresande.
Starkt online-intresse bekräftar trenden Efterfrågan på gruppresor för ensamresande syns även i utvärderingen av online-besök – temat 'Resa ensam' är för närvarande den mest klickade resevärlden på travelhouse.ch. Inför den ökande efterfrågan utökar travelhouse specifikt sitt utbud av gruppresor för ensamresande. De senaste veckorna har portföljen utökats med tio ytterligare resor – och den fortsätter att växa. Expertisen hos travelhouses särmärke vet vad som krävs för att skapa oförglömliga solo-resor och stöttar kunder med mycket känsla vid den individuella utformningen av deras drömresa.
'Att resa ensam betyder idag: att resa självbestämt utan att behöva avstå från en gemenskapskänsla. Många människor njuter av friheten av att resa ensam, men uppskattar samtidigt säkerheten, de nya inspirationerna och möjligheten att dela oförglömliga upplevelser med andra,' säger Nicole Rosenberg, Co-Lead travelhouse.
Media
kontakt:
Muriel Wolf Landau
Head of Communications
+41 43 211 85 12
muriel.wolf@hotelplan.com
Hotelplan grundades 1935 och är ett av totalt fem resevarumärken under Hotelplan Suisse, den största schweiziska researrangören. Hotelplan Suisse är det schweiziska landbolaget av den internationellt verksamma Hotelplan-gruppen, som till fullo ägs av Migros-kooperativbund. Huvudverksamheten för Hotelplan är att arrangera semester- och resor samt försäljning genom ett eget filialnätverk och utvalda resebyråpartners.
Hotelplan står sedan 1935 för badsemester och rundresor av hög kvalitet. Hotelplan erbjuder även individuellt sammanställda resor. Traditionsmärket erbjuder resor till de vackraste och mest populära semestermålen runt om i världen. Möjligheten att välja erbjudanden på webbplatsen gör att kunderna kan direkt få tillgång till tusentals hotell och flyg och dynamiskt skräddarsy sina egna semesterpaket. Kataloger för kryssningar, husbilar, stadsresor, semester i snön, välmående- och fritidsparker kompletterar det mångsidiga programmet. På Hotelplan hittar kunderna ett utmärkt pris/prestandaförhållande.
Källa : Hotelplan Suisse, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Gruppenreisen für Alleinreisende im Aufwind
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.