Hastighet 30: Förslag från Förbundsrådet går i rätt riktning

01.12.2025 | av Touring Club Suisse (TCS)

Uhr Lästid : 3 minuter


Touring Club Suisse (TCS)

01.12.2025, TCS bedömer Förbundsrådets förslag för genomförandet av Schneider-motionen positivt. För att möjliggöra en praktisk implementering kräver TCS dock vissa justeringar - särskilt att begreppen 'trafikorienterade vägar' måste definieras tydligt. Revideringens inriktning är emellertid glädjande och stöds också av befolkningen, vilket den senaste omröstningen i kantonen Zürich om mobilitetsinitiativet och folkomröstningen den 28 september i Lugano har visat.


De röstberättigade i kantonen Zürich godkände igår mobilitetsinitiativet tydligt och skickade därmed en tydlig signal för hastighetsbegränsningar till 50 km/h på huvudtrafikleder. Ja till initiativet, som bland annat lanserades av TCS-sektionen i Zürich, visar att befolkningen önskar en tydlig hierarki i vägnätet.

Resultatet i Zürich glädjer också TCS:s centralpresident Peter Goetschi: 'Med godkännandet av mobilitetsinitiativet har de röstberättigade i kantonen Zürich skickat en stark signal för hastighetsbegränsning till 50 km/h på huvudvägar. Detta resultat bekräftar den nyligen hållna omröstningen i Lugano om samma ämne och visar att befolkningen inte vill ha en smygande utvidgning av 30-zoner.' Befolkningens åsikt har inte ändrats sedan 2001, när VCS-initiativet avslogs av 80 procent av de röstberättigade och enhälligt av kantonerna.

Det kantonala omröstningsresultatet stödjer också den nationella parlamentets krav på att skapa mer tydlighet kring den nationella ramen för hastighetsbegränsningar till 30 km/h. För att genomföra detta krav från Schneider-motionen har Förbundsrådet förberett ett förslag till samråd, till vilket TCS lämnade sitt första yttrande den 3 september.

**Definiera trafikorienterade vägar**

TCS har i samband med samrådet ingående diskuterat Förbundsrådets förslag och granskat de planerade ändringarna i skylt- och bullerskyddsförordningen. Ur TCS:s synvinkel implementeras Schneider- motionen effektivt och hierarkin i vägnätet stärks. Trots detta kan förordningen förbättras med fyra riktade justeringar. Eftersom trafikorienterade vägar är centrala i förordningen är det lämpligt att definitionen av termen regleras och tillämpas enhetligt i hela Schweiz. TCS föreslår därför att trafikorienterade vägar definieras tydligt i en ytterligare förordningsartikel.

**Prioritera bullerfria vägbeläggningar**

Enligt den nya förordningen ska bullerfria vägbeläggningar prioriteras för att minska bullerbelastningen. TCS kräver i syfte att förtydliga detta en ytterligare förordningsartikel. Konkreta åtgärder och hastighetsbegränsningar baserade på bullerskydd måste regelbundet granskas och eventuella åtgärder testas.

För prioritering av bullerfria vägbeläggningar har även staten ett ansvar. TCS kräver att Trafikverket och Miljödepartementet i sina direktiv till kantoner och kommuner betonar att bullerfria vägbeläggningar är den viktigaste åtgärden för att minska buller.

**Undvik zonblandning**

Samrådet stärker den befintliga principen: Hastighetsbegränsning till 50 km/h på de viktigaste axlarna för motoriserad trafik. Även om Förbundsrådet bekräftar denna princip vill TCS gå ytterligare ett steg. Möjligheten att inkludera trafikorienterade vägar i 30-zoner bör strykas utan ersättning. Om det plötsligt uppträder trafikorienterade vägavsnitt inom en 30-zon gäller olika regler gällande företräde och övergångsställen för fotgängare. Detta leder till förvirring, misstag och olyckor, vilket TCS därför avvisar.

TCS är övertygat om att Förbundsrådet kommer att fortsätta förbättra det föreslagna förordningsutkastet. Med det slutgiltiga genomförandet av parlamentets beslut säkerställs att hastighetsregleringen förblir en federal angelägenhet, som regleras i vägtrafiklagen.

Presskontakt:
Marco Wölfli, Medietalesman TCS
Tel. 058 827 34 03
marco.woelfli@tcs.ch

Redaktörens anmärkning: Bildrättigheterna tillhör respektive utgivare.


À retenir de cet article: « Hastighet 30: Förslag från Förbundsrådet går i rätt riktning »

Touring Club Suisse (TCS)

Sedan sin grundläggning 1896 i Genève står Touring Club Schweiz (TCS) i den schweiziska befolkningens tjänst. Organisationen arbetar för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande inom individuell mobilitet, både politiskt och socialt. Med över 2000 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder Schweiz största mobilitetsklubb sina över 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster relaterade till mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.

Varje 70 sekunder tillhandahålls assistans. Årligen är 200 patruller ute på Schweiz vägar i cirka 361 000 uppdrag, och i över 80 % av fallen möjliggörs direkt vidarefärd. ETI-centralen organiserar årligen cirka 63 000 hjälpinsatser, inklusive 3500 medicinska utredningar och över 1300 repatrieringar. TCS Ambulans är den största privata aktören för räddningstjänst och sjuktransport i Schweiz med 400 anställda, 22 logistikbaser och cirka 45 000 uppdrag per år. Rättsskyddskontoren hanterar 52 000 ärenden och ger ungefär 10 000 juridiska råd.

Sedan 1908 har TCS arbetat för ökad säkerhet inom mobilitet - möjligt tack vare medlemskapet. Organisationen utvecklar läromedel, medvetandegörande och förebyggande kampanjer, testar mobilitetsinfrastruktur och ger råd till myndigheter. Årligen delas cirka 115 000 reflexbälten och 90 000 reflexvästar ut till barn för att säkerställa deras mobilitet.

Med 32 platser och cirka 900 000 logi- nätter är TCS också den största campingoperatören i Schweiz. Mobilitetsakademin vid TCS forskar och formar transportsektorns transformationer, exempelvis vertikal mobilitet med drönare eller delad mobilitet, som med de 400 elektriska lastcyklarna 'carvelo' och 43 000 användare. TCS är medundertecknare av färdplanen för elektromobilitet 2025.

Obs: Texten "Om oss" är hämtad från offentliga källor eller från företagsprofilen på HELP.ch.

Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Tempo 30: Vorschläge des Bundesrates zielen in die richtige Richtung


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.