Hur ofta kungsörnar egentligen kolliderar med vindkraftverk

31.10.2025 | av Schweiziska Nationalfonds SNS

Uhr Lästid : 4 minuter


Schweiziska Nationalfonds SNS

31.10.2025, Ju högre rotorbladen är placerade, desto mindre kolliderar kungsörnar med vindkraftverk. Det visade en av SNS stödd kartläggning av nästan tre tusen av dessa fåglar över hela Europa. Insikterna kan bidra till bättre anläggningar.


Med sina långa vingar utnyttjar kungsörnen uppvindar för att snabbt vinna höjd. Där förhållandena är särskilt bra för denna flygteknik, finns ofta också idealiska platser för vindkraftverk. Det är därför inte förvånande att kollisioner inträffar då och då.

En studie delvis stödd av SNS, där den schweiziska fågelobservatoriet deltog, har nu analyserat när och var sådana dödliga incidenter exakt inträffar. Insikterna kan bidra till planeringen av anläggningar. För projektet följde flera forskargrupper från Österrike, Tyskland och andra europeiska länder nästan 3000 kungsörnar under upp till elva år med hjälp av GPS-spårare.

Över femhundra av fåglarna kom från Schweiz. De försågs för tio år sedan med lätta, solcellsdrivna sändare av den schweiziska fågelobservatoriet, oftast som ungfåglar. Forskarna får sedan dess, beroende på batteriladdning, ungefär en signal per timme om fåglarnas position.

Räddning och obduktion är ett enormt arbete.

Fågelobservatoriets team undersöker genom detta stora urval dragbeteendet hos kungsörnen samt dess spridning till alpina livsmiljöer. "En olöst fråga är till exempel varför populationen i Schweiz har ökat kraftigt under de senaste decennierna. I de omgivande länderna sjönk antalet tills nyligen", säger Martin Grüebler, chef för avdelningen för ekologisk forskning.

För det gränsöverskridande projektet Life- Eurokite kombinerades de schweiziska dataset med spårningsdata från andra europeiska länder. Målet med detta samarbete är bland annat att granska de dödsorsaker kungsörnen utsätts för av människan. En nyligen publicerad utvärdering av alla 3000 fåglars dataset visade att under elva år dog troligen 41 individer av vindkraftverk. För att fastställa dödsorsaken följer de olika forskargrupperna ett standardiserat protokoll: GPS-data ger information om fågeln dog vid en anläggning. Om möjligt, återhämtas de döda fåglarna snabbt och en obduktion utförs.

Enligt Grüebler är det en enorm insats att rädda fåglarna. För detta måste det alltid finnas tillräckligt många personer tillgängliga över hela Europa, och man måste också följa länderspecifika regler - som att involvera myndigheter. Forskarna från alla länder tillsammans kunde för 25 av de dödade fåglarna bekräfta att en kollision med ett vindkraftverk var en säker dödsorsak. Resten av de 16 klassificerades som mycket troliga eller möjliga.

Inga dödsfall på grund av vindkraftverk i Schweiz.

Nästan hälften av kollisionerna inträffade i norra Tyskland - där antalet vindkraftverk är särskilt högt. Tolv ytterligare kollisioner ägde rum i Spanien och Frankrike - ofta under den årliga flytten söderut.

Av den schweiziska kohorten dog fyra fåglar på grund av vindkraftverk i Frankrike, Spanien och Tyskland. Inga sådana dödsfall noterades i Schweiz. "Men här finns det jämfört med våra grannländer ännu inte så många anläggningar", säger Grüebler.

Teamet utvärderade baserat på GPS-data inte bara kollisionerna, utan också nära missar. Det är situationer där kungsörnar passerade vindkraftverk utan att ta skada. Dessa observationer gav information om vilka typer och storlekar av vindkraftverk som är mer eller mindre farliga.

Slutsatsen: Ju större rotorer, desto mer sannolikhet finns det för en kollision. En ökning av diametern med 25,5 meter ökade sannolikheten för en kollision med fem gånger. Det hade dock en positiv effekt om rotorbladen var placerade så högt som möjligt. Kungsörnar med låg flyghöjd flyger då hellre under dem.

För örnar och fladdermöss är det en annan historia.

"I framtiden kommer antalet vindkraftverk i Europa att öka mångdubbelt. Därmed kan denna fara få mer tyngd", säger Grüebler. En ännu ej publicerad studie av projektet Life-Eurokite tar itu med vikten av andra människors orsakade dödsorsaker för kungsörnen, som olagliga skjutningar och förgiftningar. Baserat på resultaten om vindkraft rekommenderar forskningsteamet att utforma anläggningarna med så mycket fri höjd som möjligt för att skydda kungsörnen. Men så enkelt är det inte. Som Grüebler förklarar kan högre rotorblad bli farliga för andra rovfåglar som olika örn- eller gamarter, eller för sångfåglar under flytt samt för fladdermöss. Eftersom flyghöjden är väldigt artspecifik.

Just därför är det viktigt att ta reda på så mycket som möjligt om de olika arternas levnadssätt. "Ju mer vi vet, desto bättre kan vi planera vindkraftverk och platser som påverkar djurlivet så lite som möjligt."

Presskontakt:
Martin Grüebler
Chef för ekologisk forskning
Schweiziska fågelskådningsstationen
Seerose1, 6204 Sempach
Tel.: +41 41 462 97 22
E-post: martin.gruebler@vogelwarte.ch


À retenir de cet article: « Hur ofta kungsörnar egentligen kolliderar med vindkraftverk »

Schweiziska Nationalfonds SNS

Schweiziska Nationalfonds (SNS) främjar forskning i uppdrag av staten inom alla vetenskapliga discipliner, från historia till medicin och ingenjörsvetenskap.

För att säkerställa nödvändig oberoende grundades SNS 1952 som en privat stiftelse. I centrum för dess verksamhet står utvärderingen av forskningsansökningar. Genom att tilldela offentliga medel på ett konkurrenskraftigt sätt bidrar SNS till den höga kvaliteten på schweizisk forskning.

I nära samarbete med universitet och andra partner arbetar SNS för att forskning ska kunna utvecklas under bästa möjliga förhållanden och nätverka internationellt. SNS ger särskild uppmärksamhet åt att främja den vetenskapliga nyrekryteringen.

Dessutom tar det på sig vetenskaplig kvalitetskontroll av stora schweiziska forskningsinitiativ som det inte finansierar självt, inom ramen för utvärderingsmandat.

Källa : Schweiziska Nationalfonds SNS, pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Wie oft Rotmilane eigentlich mit Windrädern zusammenstossen


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.