Den som kör till ett parkeringshus med en elbil vill gärna kunna ladda sitt fordon samtidigt som det är parkerat. Förutsättningarna för detta ändamål är dock inte alls lika goda överallt. TCS har genomfört ett omfattande test och granskat 40 parkeringshus i de åtta största schweiziska städerna. Bedömningskriterierna omfattade antalet laddningsplatser i förhållande till andra parkeringsplatser, information och skyltning, betalningsprocessen samt det allmänna intrycket av parkeringen. Maximalt 100 poäng kunde erhållas per parkeringshus, och från 80 poäng tilldelades utmärkelsen 'utmärkt'.
Zürich framför Luzern och Bern
I stadsrankingen framstår Zürich som en tydlig vinnare. De testade parkeringshusen nådde ett snitt på 73,32 poäng. Det är därför inte förvånande att parkeringarna Hohe Promenade, Urania och Opéra bildar en rent zürichisk pallplats i den totala rankingen. De erbjuder tillräckligt med laddningsplatser, en tydlig vägledning och tillgängliga laddlösningar. Positivt är att laddstationerna är utrustade med laddkablar. Totalt 10 av de 40 testade parkeringshusen erbjuder detta mervärde. Även i Luzern övertygar laddinfrastrukturen i parkeringshusen. De sex testade parkeringshusen når i genomsnitt nästan 70 poäng - också utmärkelsen 'mycket rekommenderat'.
Besvikelsen City West i Bern
Bern rankas på tredje plats med nästan 60 poäng. Laddinfrastrukturen i förbundsstaden är egentligen bra, men parkeringen City West drar ner medelvärdet. Parkeringshuset nära järnvägsstationen hamnar på sista plats i rankingen. Endast en laddstation annonseras online, men vid testet var den dock inte att finna - utmärkelsen 'inte rekommenderat'.
St. Gallen har utrymme för förbättring
St. Gallen får kämpa i botten av de åtta testade städerna. I den östschweiziska metropolen är det endast parkeringshuset Neumarkt som övertygar. I de andra testade parkeringshusen finns det inte mer än två eller fyra laddplatser, vilket knappast motsvarar efterfrågan. Dessutom erbjuder flera parkeringshus i St. Gallen inga laddplatser alls.
Här finns behov av åtgärder
TCS- testet visar att laddmöjligheter finns i de flesta parkeringshus i schweiziska städer. Dock krävs det betydligt mer om man ska jämföra med den befintliga mängden av 4 procent elbilar. Handlingsbehov finns också vid betalningsprocessen. För tillfälliga användare eller turister bör betalningen inte få bli en omöjlighet. Betalningsmetoder som Twint eller kreditkort (utan tvång att använda en app eller omväg via QR-kod) bör vara möjliga överallt. Parkeringsoperatörerna bör dessutom signalera redan vid infarten om laddstationerna är lediga. Det skulle också vara önskvärt om städerna tillhandahöll en översikt på nätet över laddstationerna i de respektive parkeringshusen.
Pressekontakt: Marco Wölfli, Mediensprecher TCS Tel. 058 827 34 03
marco.woelfli@tcs.ch
Sedan sin grundande 1896 i Genève har Touring Club Suisse tjänstgjort för den schweiziska befolkningen. De engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande i personlig mobilitet, både politiskt och samhälleligt. Med 1900 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder Schweiz största mobilitetsklubb sina drygt 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster kring mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.
Varje 70 sekunder ges det en hjälpinsats. 200 patrullerade är ute på schweiziska vägar varje år med ungefär 359'000 insatser, vilket möjliggör omedelbar fortsättning av resan i mer än 80 % av fallen. ETI-centralen organiserar årligen omkring 57'000 hjälpinsatser, inklusive 3200 medicinska undersökningar och över 1200 repatrieringar. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören i Schweiz för räddningstjänst och sjuktransporter med 50 fordon, 17 logistikbaser och över 35'000 insatser per år. Rättsskyddskontoren behandlar 42'000 fall och ger cirka 10'000 rättsliga råd.
Sedan 1908 har TCS arbetat för trafiksäkerhet i Schweiz genom att utveckla läromedel, medvetandehöjande och förebyggande kampanjer, testa mobilitetsinfrastrukturer och ge råd till myndigheterna.
TCS delar årligen ut omkring 110'000 reflexbälten och 90'000 reflexvästar till barn för att säkerställa deras mobilitet. 42’000 deltagare inom utbildning och fortbildning besöker årligen körcentrum i alla kategorier av fordon. Med 33 platser och ungefär 950'000 övernattningar är TCS den största campingleverantören i Schweiz. TCS mobilitetsakademi forskar och utformar transformationerna inom trafiken, som drönarnas vertikala mobilitet eller delad mobilitet, exempelvis de 400 eldrivna lastcyklarna 'carvelo' med 40’000 användare. TCS är medundertecknare av färdplanen för elektromobilitet 2025.
Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: In Zürich lädt es sich am besten, St. Gallen fällt ab - Der TCS testet 40 Parkhäuser für E-Autos
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.