Lästid : 5 minuter
KI är redan lika relevant som sociala medier vid det första söksteget: 13 % av befolkningen börjar sin SMF-sökning direkt med KI-verktyg som ChatGPT eller Copilot - och undviker därmed klassiska sökmotorer. På så vis ligger KI på samma nivå som sociala medier.
Redan var femte person använder KI för SMF-sökning: Nästan 20 % av den schweiziska befolkningen har under de senaste tolv månaderna använt KI, som ChatGPT eller Copilot, för att informera sig om tjänster från SMF - med särskilt hög användning bland de yngre åldersgrupperna.
Hälften av befolkningen planerar att i en nära framtid använda KI för SMF-sökning: Ungefär 50 % av befolkningen överväger att i framtiden använda KI-modeller för att hitta lämpliga SMF för motsvarande tjänst - en tydlig indikation på den förestående förändringen i digital informationssökning.
KI förändrar även bokningsprocessen: Cirka 40 % av de tillfrågade kan tänka sig att i framtiden boka tider för SMF- tjänster direkt via röstbaserade KI-assistenter.
Artificiell Intelligens (KI) utvecklas snabbt, öppnar nya möjligheter och för med sig djupgående förändringar. Denna digitala omställning gör inget undantag för SMF, vilket den aktuella studien 'SMF Digital Pulse 2025' från localsearch och Luzerns högskola (HSLU) visar. 'Det sätt på vilket människor söker efter tjänster från SMF förändras grundläggande. KI-baserade system blir alltmer sökmotorer för SMF', sammanfattar Stefano Santinelli, VD för localsearch.
Enligt studien 'SMF Digital Pulse 2025' visar mer än tre fjärdedelar av befolkningen (77 %) en öppen inställning till ny digital teknik som KI-baserade applikationer. Men det stannar inte vid öppenhet: Konsumenter använder redan KI-verktyg i betydande utsträckning för att specifikt söka efter tjänster från SMF.
KI är vid den första SMF- sökningen lika relevant som sociala medier
När den schweiziska befolkningen letar efter ett SMF och ännu inte känner till någon leverantör, använder fortfarande den stora majoriteten först sökmotorer (80 %), som illustreras i figur 1. Men redan 13 % av de tillfrågade börjar sin SMF-sökning direkt med KI-verktyg som ChatGPT eller Copilot - och undviker därmed klassiska sökmotorer. Därmed ligger KI på samma nivå som sociala medier. Användningen av KI för första SMF-sökningen är särskilt uttalad bland 18- till 29-åringar med en över genomsnittlig andel på 21 %. Användningen minskar med stigande ålder: bland 30- till 44-åringar ligger den på 16 %, bland 45- till 59-åringar på 12 % och bland 60- till 79-åringar på 6 %.
Den ökande betydelsen av KI vid sökning efter SMF blir tydlig i den aktuella och förväntade framtida användningen. Enligt studien 'SMF Digital Pulse 2025' har nästan 20 % av den schweiziska befolkningen under de senaste tolv månaderna använt motsvarande applikationer för att informera sig om tjänster från SMF. Här bekräftas den redan observerade trenden att yngre generationer använder KI betydligt oftare: Bland 18- till 29-åringar ligger andelen på 26 %, bland 30- till 44-åringar på 23 %. Båda värdena ligger därmed över genomsnittet över alla åldersgrupper. Med stigande ålder minskar KI-användningen tydligt: 17 % bland 45- till 59-åringar och 11 % bland 60- till 79-åringar.
Den ökande betydelsen av KI visar sig mest tydligt i den planerade framtida användningen för sökning efter SMF-tjänster: Av de tidigare användare som redan har använt KI för detta (19 %), uppger nästan åtta av tio (78 %) att de vill göra det oftare i framtiden. Denna höga beredskap är liknande uttalad över alla åldersgrupper; skillnaderna mellan åldersgrupperna är statistiskt sett inte signifikanta.
Varannan person vill i framtiden använda KI för SMF-sökning
Även bland de tidigare icke-användarna av KI (79 %) är viljan stor: 40 % av dem vill i framtiden använda KI för att söka och få information om SMF-tjänster. Till skillnad från de nuvarande användarna av KI är avsikten att använda dessa i framtiden beroende av åldern. Medan den bland de upp till 59-åringar ligger klart över 40 procent, är den bland de 60- till 79- åriga en fjärdedel av de tillfrågade: 44 % (18- till 29-åringar), 46 % vardera (30- till 44- och 45- till 59- åringar), 60- till 79-åringar 26 %.
Med tanke på dessa resultat om KI kan det antas att runt hälften av den schweiziska befolkningen (50 %) snart kommer att använda KI för att informera sig om SMF-tjänster.
Studien 'SMF Digital Pulse 2025' visar att SMF också måste kunna hittas via KI- assistenter om de inte vill missa värdefulla kundpotentialer. En komplett företagsprofil på olika plattformar i kombination med optimerat innehåll är inte bara avgörande för den klassiska sökmotorsökningen - det förbättrar också synligheten vid sökningar via KI-verktyg som ChatGPT eller Copilot. Stefano Santinelli, VD för localsearch, uttrycker sig tydligt: 'Digital synlighet slutar inte vid sökmotorn. I KI-tidsåldern avgör närvaron i intelligenta system som ChatGPT om ett SMF överhuvudtaget uppmärksammas - eller om det förblir i den digitala skuggan.'
KI förändrar inte bara sökningen - utan även bokningen
Förutom informationssökning visar sig också ett växande intresse för KI-stödda bokningsprocesser: 39 % av de tillfrågade kan tänka sig att i framtiden boka tider via röstbaserade KI-assistenter som Siri, Alexa eller ChatGPT. Den åldersspecifika analysen visar konstanta värden upp till 59-åringar: 40 % (18- till 29-åringar), 43 % (30- till 44- åringar), 42 % (45- till 59-åringar). Först bland 60- till 79-åringar sjunker andelen markant till 29 %.
'Förväntningarna på kunderna är tydliga: Tjänster måste kunna bokas online. SMF som inte tar detta steg förlorar synlighet, förtroende och i slutändan intäkter - till förmån för digitalt bättre utrustade konkurrenter', säger localsearch-VD:n Stefano Santinelli och drar slutsatsen: 'Framtiden är digital, sökandet är KI-styrt - och tiden att agera är nu. SMF som inte aktivt utformar sin online- närvaro förlorar inte bara marknadsandelar, utan även tillgång till den digitala kundbasen. De som inte är synliga idag kommer att vara bortglömda imorgon.'
Med den nya versionen av produkten digitalONE tar localsearch hänsyn till den digitala förvandlingen mot KI. SMF kan inte bara säkerställa sin synlighet på över 50 relevanta sökmotorer, kataloger och sociala medieplattformar, utan nu även på de viktigaste KI-plattformarna som ChatGPT och Copilot.
Ytterligare information om studien 'SMF Digital Pulse 2025' samt vitboken finns tillgängligt under denna länk. Diagrammen till studien kan laddas ner här.
Presstjänst:
Stefan Wyss
Head of Communications
media@localsearch.ch
+41 58 262 76 82
Redaktörens anmärkning: Bildrättigheterna tillhör respektive utgivare.
Localsearch är den ledande marknadsförings- och reklampartnern för schweiziska SMF och driver kända B2C-katalogplattformar.
Localsearch produktportfölj stödjer företag att bli funna online, vinna nya kunder och upprätthålla långvariga relationer. Med enkla och effektiva lösningar för online- marknadsföring, kompetent rådgivning på plats och ett attraktivt pris-till-värde-förhållande bidrar localsearch till framgången för schweiziska SMF i den digitala världen.
Med local.ch och search.ch hanterar och marknadsför localsearch dessutom de mest räckviddsstarka katalog- och bokningsplattformarna i Schweiz.
Local.ch och search.ch är bland de mest populära apparna i Schweiz. Till localsearch produktportfölj hör dessutom den största schweiziska hantverkarplattformen renovero, kommun- och klubbplattformen Localcities samt branschjämförelsetjänsten Vergleich CH.
Localsearch, local.ch, search.ch, renovero, Localcities och Vergleich CH är varumärken som tillhör Swisscom Directories AG. Swisscom Directories AG ägs till 100 % av Swisscom.
Obs: Texten "Om oss" är hämtad från offentliga källor eller från företagsprofilen på HELP.ch.
Källa : localsearch, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: KI-Assistenten werden zur KMU-Suchmaschine
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.