Klimatskydd med system: Lidl Schweiz testar en AI-baserad lösning för standardiserad klimatdatamodulering

14.07.2025 | av Lidl Schweiz AG

Uhr Lästid : 3 minuter


Lidl Schweiz AG

14.07.2025, Som första schweiziska detaljhandlare testar Lidl Schweiz en ny AI-stödd teknik. Verktyget erbjuder en enhetlig beräkning och standardiserat utbyte av CO2-utsläpp från produkter längs hela livsmedelskedjan. Pilotprojektet genomförs med det europeiska Climate-Tech Scale-up Mondra. Med pilotprojektet sätter Lidl Schweiz en tydlig markering: Klimatskydd kräver mätbara grunder, gemensamma standarder och ett aktivt samarbete längs hela värdekedjan.


På vägen mot netto-noll krävs en enhetlig metod för beräkning av CO2-utsläpp. Detta kräver standardiserat utbyte av produkternas växthusgasutsläpp längs livsmedelskedjorna. Som första detaljhandlare i Schweiz testar Lidl Schweiz, i samarbete med det europeiska klimattechföretaget Mondra, en AI-baserad teknik för noggrann beräkning och standardiserad, kedjeövergripande hantering av produkternas CO2-fotavtryck.

Mondras lösning utgör en viktig milstolpe och grund för att uppnå Lidls klimatmål om att uppnå netto-noll senast 2050. Redan till år 2034 ska 42,4 % av utsläppen i Lidls uppströms-logistikkedjor inom jordbruk (FLAG-utsläpp) (Scope 3) reduceras.

En ny standard för klimattransparens:

Lidl Schweiz är det första landet i Schweiz att testa denna ledande teknik. Lidl Storbritannien använder redan systemet och Lidl Nederländerna testar också Mondra. Nicholas Pennanen, VD för Lidl Schweiz, säger: "Med detta pilotprojekt lägger Lidl Schweiz grunden för att genomföra sin klimatstrategi data-baserat mot netto-noll och sänder en stark signal till hela den schweiziska livsmedelssektorn."

Emissioner längs värdekedjan:

Med det påbörjade pilotprojektet med Mondra är det möjligt att exakt fånga och modellera växthusgasutsläpp på produktnivå, både nationella och internationella värdekedjor. Det möjliggör databaserade beslut och konkreta åtgärder för att minska CO2-utsläppen i sortimentet. Grundaren och VD för Mondra, Jason Barrett, är övertygad om systemets stora påverkan: "Mondras AI- stödplattform gör det möjligt för Lidl Schweiz att förstå alla dolda CO2-utsläpp i de produkter de tillverkar och säljer. Samtidigt erbjuder den nödvändiga verktyg för att förbättra prestandan i värdekedjan tillsammans med leverantörer och jordbruket. Detta är vad vi kallar samarbetsdekarbonisering: Aktörer längs värdekedjan samarbetar för att övervinna Scope-3- utmaningarna och påskynda vägen mot netto-noll."

Med AgroImpact som en stark partner:

En central partner i denna pilot är AgroImpact, med vilken Lidl Schweiz samarbetar som första detaljhandlare sedan 2024. Lidl Schweiz betalar premiums via AgroImpacts plattform till jordbruksföretag som producerat råvaror i Lidls leveranskedjor på ett mer klimatvänligt sätt. Mondra möjliggör att belysa de grundläggande data och reduktioner som genereras genom AgroImpact- samarbetet. "Samarbeten och dialog med jordbruket och andra viktiga aktörer är centrala för att utveckla effektiva åtgärder längs hela värdekedjan. Med AgroImpact och Mondra har vi två starka partners vid vår sida för att nå vår netto-noll väg", säger Nicholas Pennanen.

Klimatskydd behöver mätbara grunder, gemensamma standarder och aktivt samarbete längs hela värdekedjan. Testbanan utgör en avgörande milstolpe för att genomföra Lidls klimatstrategi data-baserat – och att konkret forma omvandlingen av jordbruket.


À retenir de cet article: « Klimatskydd med system: Lidl Schweiz testar en AI-baserad lösning för standardiserad klimatdatamodulering »

Lidl Schweiz AG

Lidl Schweiz står för högsta kvalitet till det lägsta priset. Som en smart diskonter fokuserar vi på det väsentliga. Genom våra effektiva processer samt ett förtroendefullt samarbete med våra partners garanterar vi ett enastående pris-prestanda-förhållande och ett väl övervägt sortiment.

Våra kunder kan alltid lita på den kända Lidl-kvaliteten och produktens friskhet. Våra medarbetare arbetar varje dag för att göra det möjligt för våra kunder att handla enkelt.

Vi är medvetna om vårt ansvar för våra medarbetare och affärspartners, samt för miljö och samhälle. Sedan 2009 har vi varit framgångsrika i Schweiz och är en dynamisk och pålitlig arbetsgivare.

Källa : Lidl Schweiz AG, pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Klimaschutz mit System: Lidl Schweiz testet eine KI-basierte Lösung für standardisiertes Klimadaten-Management


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.