McDonald’s Schweiz investerar 250 miljoner schweiziska franc i sina restauranger

21.05.2025 | av McDonald's Restaurant

Uhr Lästid : 4 minuter


McDonald's Restaurant

21.05.2025, Crissier - McDonald’s Schweiz, dess 41 franchisetagare och över 8 300 anställda är redo att välkomna ännu fler gäster: Fem nya öppningar, modernisering av 27 restauranger och koncepten bordservice, take-away, McDrive och McDelivery samt digitala beställningskanaler bidrar till detta. Var fjärde gäst beställer via McDonald's-appen och utbudet är anpassat till konsumenternas behov. På detta sätt lanseras idag 'The M': den nya nötköttsburgaren skapad för att stilla den stora aptiten. Även kycklingprodukter är mycket populära, eftersom numera är var tredje hamburgare en kycklingburgare. Förra året var Big Bang-fullmenyerna för 9.50 schweiziska franc en ännu större framgång. Som den starkaste restaurangvarumärket i Schweiz satsar McDonald’s på kvaliteten hos sina lokala partners: Över 85 procent av inköpsvolymen om 235 miljoner schweiziska franc har gått till den lokala ekonomin.


“Vår ambition är att komma ännu närmare våra gäster: tack vare ett tätt restaurangnät, motiverade medarbetare och ett brett menyutbud för varje budget”, förklarar Lara Skripitsky, VD för McDonald’s Schweiz. I sin roll förvaltar hon ett nätverk av 41 små och medelstora företag, eftersom cirka 90 procent av McDonald's-restaurangerna drivs av lokala entreprenörer under licensavtal.

Fem nya öppningar och 27 renoveringar under det senaste året

År 2024 öppnade McDonald’s Schweiz fem nya anläggningar i Aarberg (BE), Servette (GE), Zug (ZG), Langenthal Drive (BE) och Sirnach (TG). “Våra gäster uppskattar moderna restauranger. Därför kommer vi även under 2025 öppna nya restauranger och modernisera våra befintliga anläggningar för att ge våra gäster en utmärkt restaurangupplevelse”, fortsätter Lara Skripitsky. Från 2024 till 2026 kommer McDonald’s i samarbete med sina lokala franchisetagare att investera 250 miljoner schweiziska franc i byggandet av nya restauranger och renovering av befintliga anläggningar. För projektet samarbetar restaureringen med arkitektbyråer från hela Schweiz och lockar byggföretag och hantverkare från regionen. Under år 2025 planeras 30 ytterligare renoveringar.

Stora klassiker och produktnyheter

Den första McDonald's i Schweiz öppnade sina dörrar 1976 i Genève. “Som burgares pionjärer har vi erövrat våra gästers hjärtan. I nästan femtio år har vi tagit hänsyn till våra gästers smak och erbjuda dem de burgare de älskar”, betonar Lara Skripitsky. Våra klassiker som Big Mac och Cheeseburger är fortfarande mycket populära, och var tredje hamburgare är en skapelse baserad på kyckling. Dessutom är efterfrågan på vegetariska produkter stark: Var sjunde kycklingburgare beställs i en vegetariska variant. Restaurangföretaget satsar också på produktinnovationer och lanserar idag med “The M” en ny nötköttsburger.

Mer än 85 procent av ingredienserna kommer från schweiziska partners

McDonald's satsar på långvariga leverantörer som Bell, Fortisa, Frigemo, Eisberg, Emmi och Ospelt samt på 6 400 schweiziska bönder. År 2024 köpte företaget livsmedel för 235 miljoner schweiziska franc, varav över 85 procent kom från schweiziska partners.

Appbaserade beställningar ökar

Förutom McDelivery använder allt fler gäster McDonald's app. “Vid var fjärde beställning används vår app - från beställning till betalning, inklusive insamling och inlösen av lojalitetspoäng för gratisprodukter eller samlarföremål”, säger Lara Skripitsky. 100 McDrives kompletterar utbudet för mat på resande fot.

60 procent kvinnor i ledande befattningar

Tillsammans med sina franchisetagare erbjuder McDonald’s Schweiz 8 300 personer säkra arbetsplatser. “Vi är stolta över våra blandade team och tror att de uppnår bättre resultat”, förklarar Lara Skripitsky. Andelen kvinnor bland restaurangledare och i ledningsteamet är 60 procent.

Utveckling av lärlingsutbudet med nya yrkesutbildningar

“Tillsammans med våra franchisetagare utbildar vi lärlingar till specialister inom anläggningsrenovering och bidrar på så sätt till att motverka bristen på arbetskraft inom restaurangbranschen”, tillägger Lara Skripitsky. Från och med denna sommar erbjuder McDonald's i samarbete med Hotel & Gastro formation en ny utbildning med ett federalt yrkesbevis: Meriterad systemgastronomi AFP. “Vi stödjer ungdomar i deras första steg i restaurangbranschen, där fokus ligger mer på praktiskt arbete och mindre på teori”, förklarar McDonald’s-direktören.

Mediekontakt: Postfack CH-1023 Crissier info@ch.mcd.com


À retenir de cet article: « McDonald’s Schweiz investerar 250 miljoner schweiziska franc i sina restauranger »

McDonald's Restaurant

McDonald's framgångssaga började 1976 med öppningen av den första restaurangen i Genève. För den schweiziska restaurangnäringen började en ny era med detta.

McDonald’s Schweiz – Ett schweiziskt företag

I 37 år har McDonald's erbjudit 'Good Food Fast' i Schweiz. Vi är starkt lokalt förankrade i Schweiz och i Furstendömet Liechtenstein - tack vare de över 150 restauranger som till två tredjedelar drivs av licenstagare som självständiga företag, samt genom våra 7 700 medarbetare. Idag besöker cirka 290 000 gäster oss dagligen.

Källa : McDonald's Restaurant, pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: McDonald’s Schweiz investiert 250 Millionen Franken in seine Restaurants


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.