Mewa vinner 'SAP Innovation Award 2025' för digital kundportal

11.08.2025 | av MEWA Service AG

Uhr Lästid : 3 minuter


MEWA Service AG

11.08.2025, Oftringen – För utvecklingen av banbrytande nya serviceapplikationer för sin digitala kundportal tilldelades textiltjänstleverantören Mewa 'SAP Innovation Award 2025' i kategorin 'Customer Experience'. Den integrerade lösningen för biljettautomatisering, som möjliggör en mer bekväm användarupplevelse för kunderna, övertygade juryn av den välrenommerade tävlingen. Automatiseringen och implementeringen utvecklades av Mewa i nära samarbete med SAP-partnern Sybit.


Mewa får årligen förfrågningar från över 200'000 B2B-kunder i Europa. Att hantera dessa via e-post eller telefon är tids- och resurskrävande. För att göra serviceprocesserna mer effektiva och transparenta utökas den digitala kundportalen mymewa.com kontinuerligt med nya självbetjäningsfunktioner. Den senaste innovationen, som erkändes av SAP i Madrid, erbjuder ett automatiserat biljettsystem för serviceförfrågningar som följdorder, ändringar och insyn i leveransstatus för arbetskläder och rengöringstrasor i helhetstjänsten.

Digitala tjänster skapar tid för personlig rådgivning Kundportalen och det implementerade biljettsystemet använder SAP Commerce Cloud, SAP Sales Cloud, SAP Service Cloud och SAP ERP. Genom regelbaserad automatisering förkortas behandlingstiden per biljett med i genomsnitt 15 minuter. Den tid som sparas används av serviceteamen för individuell stöd när det gäller mer komplexa ämnen och rådgivning vid kvalitativa frågeställningar.

Förutom mer individuell servicekvalitet drar kunderna även fördelar av transparensen i de digitala funktionerna: de kan hantera sitt klädslager dygnet runt och över flera platser, granska fakturor och få omedelbar återkoppling så fort deras serviceförfrågan har hanterats. Inte minst bidrar den digitala lösningen till hållbarhet, då pappersanvändningen minskas avsevärt genom portalanvändningen. För att säkerställa att kundernas perspektiv flyter in i vidareutvecklingen av tjänster och processer utvecklades applikationerna i nära dialog med praktikanvändare – bland annat med inblandning av Mewa's kundråd. Regelbundna kundundersökningar och mätningar via Customer Loyalty Index visar att kundnöjdheten har ökat tack vare det digitala tjänsteerbjudandet.

Face-to-face-kontakt är fortsatt väsentlig i Mewa's kundservice Rainer Monteagudo Santí, chef för strategisk marknadsföring och produktledning: 'Vår ambition är att vara nära kunden och ge honom den bästa möjliga servicen – partnerskapsorienterat, pålitligt och av hög kvalitet. Med digitaliseringen kan vi säkerställa detta, förbättra effektiviteten och transparensen för båda parter och därmed förbli framtidssäkra med vår service för både våra kunder och för våra egna medarbetare.'

Även med allt mer digitaliserade serviceprocesser satsar Mewa konsekvent på den personliga kundrelationen. Direktkontakt med textiltjänsteleverantören – via telefon eller e-post – är alltid möjligt. För den yrkesmässiga supporten på plats finns ett team av säljmedarbetare, kundservice och kvalificerade servicechaufförer. Små och medelstora företag får regional support, medan stora kunder med flera platser, både nationellt och internationellt, har en central kundservice.


À retenir de cet article: « Mewa vinner 'SAP Innovation Award 2025' för digital kundportal »

MEWA Service AG

Mewa-koncernen med huvudkontor i Wiesbaden är en av de ledande leverantörerna av företagstextilier i helhetstjänsten i Europa och är marknadsledande i Tyskland. Fokus i erbjudandet är trasor samt arbets- och skyddskläder för industri, hantverk, gastronomi och hälsovårdssektorn. B2B-tjänsten inkluderar rådgivning, tillhandahållande, underhåll, reparation och utbyte av textilier enligt certifierade kvalitets-, hygien- och säkerhetsstandarder.

Över hela Europa bär över 1,1 miljoner anställda arbetskläder från Mewa, och 3,1 miljoner använder Mewa's flergångstrasor för att rengöra anläggningar och maskiner.

Med 53 platser och över 6'000 anställda betjänar familjeföretaget mer än 200'000 B2B-kunder. Omsättningen 2024 uppgick till 937,9 miljoner euro. Mewa grundades 1908 och är pionjär inom hållbara textiltjänster. Företagsstrategin är konsekvent inriktad på hållbarhet. För sin kundorientering samt kvalitet- och resursförvaltning har Mewa fått flera utmärkelser.

Källa : MEWA Service AG, pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Mewa gewinnt «SAP Innovation Award 2025» für digitales Kundenportal


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.