Trafikfrågor engagerar den schweiziska befolkningen starkare än någonsin. Nio av tio röstberättigade är mycket eller ganska intresserade - en rekordnivå. Detta framgår av Mobilitetsmonitor 2025, en representativ undersökning utförd av forskningsinstitutet gfs.bern på uppdrag av auto-schweiz. Mer än 1’000 röstberättigade från samtliga språkområden i Schweiz deltog.
Trafikköer är det största trafikproblemet som befolkningen upplever. 57 procent av de tillfrågade nämnde detta spontant, medan överbelastning i kollektivtrafiken nämndes mer sällan. De föreslår främst att öka transportinfrastrukturen och förbättra kollektivtrafikutbudet som lösningar.
Betydelsen av bilen för det dagliga livet och ekonomin blir allmänt erkänd - för sex av tio tillfrågade är bilen omistlig i vardagen. Bilen uppfattas som ett praktiskt transportmedel för att utföra specifika transportuppgifter. Särskilt äldre människor betonar bilens nytta alltmer. Nio av tio röstberättigade uppskattar bilen för att nå avlägsna platser och tre fjärdedelar ser bilen som en viktig pelare för den schweiziska ekonomin. Samtidigt associerar mer än 70 procent av de tillfrågade biltrafik med miljö- och klimatfrågor. I detta sammanhang är de tillfrågades inställning till elfordon särskilt intressant eftersom dessa fordon är mer miljövänliga och låga i utsläpp.
En majoritet betraktar el-mobilitet som en del av lösningen och är villig att byta. Sex av tio tillfrågade skulle välja ett delvis elektriskt fordon vid nästa köp - 27 procent kan tänka sig att välja ett helt elektriskt alternativ. Bland de som inte skulle köpa en elbil dominerar fortfarande rädslan för bristande räckvidd och oro över för få offentliga och privata laddstationer. Förutom ursprunget av batteriråvaror betraktas det otillräckliga systemet för återvinning som ett hinder, trots att Schweiz har en branschomfattande lösning som uppenbarligen är fortfarande för lite känd.
'Av resultaten från Mobilitetsmonitorn framgår att folket i Schweiz vill ha konkreta lösningar istället för ideologiska debatter,' säger Thomas Rücker, direktör för auto- schweiz. 'Vi ser ett tydligt uppdrag för bilindustrin, politiken och administrationen. Folket vill ha färre köer, tillräcklig infrastruktur, överkomliga priser och en teknikneutral reglering. Mobilitet får inte bli en lyx - oavsett form.' Han tillägger: 'Vi är glada att en majoritet är positivt inställd till elektromobilitet. För att övertyga tvivlarna måste vi snabbt hitta lösningar på de upplevda problemen. Detta kräver ett fungerande e-ekosystem och realistiska ramar.' Samtidigt måste bilindustrin bättre förklara miljöpåverkan av batteriproduktion och återvinning.
Transportsektorn och pendlarnas behov måste tas hänsyn till i framtidens trafikplaner. De tillfrågade ger hög prioritet till tillgänglighet för landsbygdsområden, utbyggnad av kollektivtrafiken och livskvaliteten i bostadsområden. Det blir en utmaning att bemöta dessa ibland motsägelsefulla behov. Trafiksäkerhet är dock en hög prioritet över hela fältet.
Finansieringen är central för att nå trafikpolitiska mål. Man är överens om att mobilitet som helhet inte får bli dyrare. Två tredjedelar av de tillfrågade anser att transportkostnaderna är en stor börda för hushållsbudgeten. auto- schweiz-president Peter Grünenfelder kräver därför: 'Med en täckningsgrad av nästan 160 procent för individuella och kommersiella transporter, bör nya skatter och avgifter på bekostnad av mobiliteten klart avvisas. Privathushåll och företag bör snarare befrias markant.'
Inom ramen för en representativ undersökning på uppdrag av auto-schweiz undersökte gfs.bern de schweiziska väljarnas åsikter och uppfattningar om trafikfrågor. Totalt 1002 röstberättigade från samtliga språkområden deltog. Detta är den elfte utgåvan av Mobilitetsmonitor. Studien genomfördes första gången för 20 år sedan, 2005. Mobilitetsmonitor kan laddas ner.
Presskontakt:
Frank Keidel
Presschef
T 076 399 69 06
frank.keidel@auto.swiss
auto-schweiz är sammanslutningen av de officiella bilimportörerna. Våra medlemmar distribuerar personbilar och nyttofordon (lätta upp till 3,5 ton och tunga från 3,5 ton totalvikt), bussar samt bilar till ett värde av över 10 miljarder kronor per år genom cirka 4’000 märkeshandlare i Schweiz och Liechtenstein.
auto-schweiz tillhandahåller tjänster för medlemmarna och allmänheten, bland annat inom trafik- och miljöpolitik, statistik samt fordons teknikteknik.
Politiskt engagerar sig auto-schweiz för bilbranschen, den motoriserade individuella mobiliteten samt för bilister.
Källa : auto-schweiz, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Mobilitätsmonitor 2025: Die Bevölkerung erteilt Verteuerung der Mobilität eine Absage
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.