Nöjda kunder hos Nidwaldner Kantonalbank

13.06.2025 | av Nidwaldner Kantonalbank

Uhr Lästid : 2 minuter


Nidwaldner Kantonalbank

13.06.2025, Kunderna hos Nidwaldner Kantonalbank (NKB) är mycket nöjda med sin bank och rekommenderar den gärna vidare. Det visar den senaste kundundersökningen från våren 2025. Som ett tecken på uppskattning för deltagandet i undersökningen donerar Nidwaldner Kantonalbank CHF 20 000 till två ideella organisationer i regionen.


Hög tillfredsställelse – hög rekommendationsgrad

För fjärde gången sedan 2015 har NKB frågat sina kunder om hur nöjda de är med banken. Återkopplingen är tydlig: värdena är återigen mycket höga, både vad gäller total tillfredsställelse och benägenheten att rekommendera banken. 'Vi lägger stor vikt vid våra kunders åsikter. Resultatet av undersökningen glädjer oss naturligtvis mycket, det bekräftar vår väg och understryker än en gång det stora förtroendet som våra kunder har för oss och vår bank', säger Heinrich Leuthard, koncernchef.

Kundnärhet som central framgångsfaktor

Resultaten bekräftar bankens strategi: Den personliga relationen till kunderna är fortsatt ursprung och huvudskäl till den höga tillfredsställelsen. Beroende på kundsegment har upp till 90 procent av de tillfrågade uppgett att de är mycket nöjda med sina personliga rådgivare. Personlig rådgivning, medarbetarnas engagemang samt närheten till kunderna är centrala faktorer för förtroendet för NKB. 'Det stora värdet som sätts på vår personliga rådgivning är både inspiration och förpliktelse för oss. Våra medarbetare arbetar varje dag med stor passion för våra kunder – det har nu bekräftats än en gång', säger Heinrich Leuthard.

Utvecklingspotential inom digitalisering

Undersökningen visar dock också var förväntningarna har ökat – detta gäller särskilt det digitala erbjudandet. Framför allt yngre kunder önskar sig ett mer omfattande online-erbjudande. Redan tidigare planerade projekt – som inom webb- och mobilbanking – kommer därför att fortsätta fokuseras på.

Engagemang för regionen – CHF 20 000 till ett gott ändamål

I samband med undersökningen har NKB lovat att donera ett belopp på CHF 20 för varje fullständigt ifylld enkät till en ideell organisation – de tillfrågade kunderna kunde välja mellan stiftelsen Weidli i Stans och Pro Natura Unterwalden. Tack vare det stora deltagandet kom det in en donationssumma på CHF 10 000, som NKB av övertygelse har fördubblat. Banken har med stor glädje möjlighet att överföra CHF 10 000 till båda organisationerna.

Pro Natura Unterwalden använder donationen bland annat för förbättringar av skogskanten och för att främja den sällsynta alpbaggen i naturskyddsområdet Obere Stöckmatt i Nidwalden – en strikt skyddad skalbagge vars livsmiljöer i våra intensivt använda skogar blir allt sällsyntare.


À retenir de cet article: « Nöjda kunder hos Nidwaldner Kantonalbank »

Nidwaldner Kantonalbank

Nidwaldner Kantonalbank (NKB) med huvudkontor i Stans grundades 1879. Som en lokalt förankrad universalbank fokuserar den på sparande, hypoteks- och kreditverksamhet, investerings- och pensionslösningar. Professionella tjänster, moderna produkter samt intelligenta lösningar är framgångsfaktorer för att växa tillsammans med kunderna. Omfattande kundservice och behovsorienterad rådgivning står i förgrunden.

Nidwaldner Kantonalbank engagerar sig även starkt för den mångfaldiga och ekonomiska utvecklingen av kantonen Nidwalden. Banken känner sig medansvarig för detta. Denna uppgift tar NKB sig an som en finansiell partner för handel och hantverk, som arbetsgivare, som sponsorpartner för många evenemang och föreningar samt genom de årliga betalningarna till kantonen.

Källa : Nidwaldner Kantonalbank, pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Zufriedene Kundinnen und Kunden bei der Nidwaldner Kantonalbank


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.