Jämförelsen med föregående år visar att Obwaldner Kantonalbank under de första sex månaderna av rapportåret arbetat operativt framgångsrikt. Med tillväxten av kundlån lägger de grunden för en solid och hållbar intäktsutveckling. Särskilt glädjande är också tillväxten av de faktiska kundmedlen: "Ökningen med 3,6 procent understryker kundernas förtroende för banken", säger VD Margrit Koch.
Positiv utveckling av kundlån
Balansräkningen ökar under första halvåret 2025 med över 400 miljoner schweizerfranc till 6,49 miljarder schweizerfranc. Med en hypotekvolym på 4,13 miljarder schweizerfranc förblir banken ledande i kanton Obwalden. Den totala utlåningsvolymen växer med 1,9 procent och når 4,47 miljarder schweizerfranc per den 30 juni. Den låga avsättningsgraden på 0,71 procent vittnar om en försiktig riskpolitik.
Stark tillväxt av kundmedel
De faktiska kundmedlen når 3,65 miljarder schweizerfranc och visar en glädjande tillväxt på 3,6 procent. Med tanke på den mycket konkurrensutsatta marknadsmiljön överträffar detta bankens förväntningar. Banken tillskriver tillväxten den aktiva förvaltningen av kundrådgivare samt de attraktiva erbjudandena från Obwaldner Kantonalbank. Det egna kapitalet per den 30 juni 2025 uppgår till 564,72 miljoner schweizerfranc. Detta motsvarar en kapitalkvot på 8,7 procent.
Ränteaffären utvecklas positivt
Trots ränkesänkningar av den schweiziska centralbanken utvecklas ränteaffären positivt. Bruttoresultatet för ränteaffären stiger med 6,4 procent jämfört med föregående år till 26,83 miljoner schweizerfranc. Samtidigt kan avsättningar på 480 000 schweizerfranc lösas upp. Detta understryker bankens försiktiga riskpolitik.
Individuell rådgivning lönar sig
I provisions- och serviceaffären ökar Obwaldner Kantonalbank med 7,4 procent till 5,63 miljoner schweizerfranc. Depåvolymen växer med 66,1 miljoner schweizerfranc. "Banken drar nytta av sina investeringsspecialisters höga kompetens, särskilt inom private banking", säger Margrit Koch. Provisionsintäkterna i övriga serviceverksamheter ökar med 4,6 procent.
Börsutvecklingen leder till värderingsförluster
Medan valutahandeln genererar goda intäkter, tvingas Obwaldner Kantonalbank att erkänna värderingsförluster i sina egna värdepapper i handelsverksamheten på grund av den negativa börsutvecklingen. Resultatet av handelsverksamheten hamnar med 2,6 miljoner schweizerfranc något under förväntningarna. Den övriga ordinära inkomsten ökar med 8,2 procent till 2,8 miljoner schweizerfranc.
Strategiska investeringar i framtiden
Affärskostnaderna ökar med 6,6 procent eller knappt 1,22 miljoner schweizerfranc – inom ramen för förväntningarna. Kostnadsökningen beror på målinriktade investeringar i framtiden samt inflation. Cost-Income-Ratio är 51,4 procent och bekräftar den operativa effektiviteten.
Resultatet överträffar förväntningarna
Med ett affärsresultat på 15,26 miljoner schweizerfranc överträffar Obwaldner Kantonalbank sina prognoser. Halvårsresultatet uppgår till 6,88 miljoner schweizerfranc. Banken stärker återigen sin kapitalbas genom en tilldelning till reserverna för allmänna bankrisker.
Framtidsutsikter
Obwaldner Kantonalbank är på kurs vid halvårsskiftet. Eftersom den schweiziska nationalbanken sänkte räntorna igen i juni och utdelningsinkomster från delägarskap främst faller under första halvåret, förväntas andra halvåret bli svagare än det första. Resultatet för 2025 bör ligga något under nivån för föregående år. VD Margrit Koch: "Samtidigt blickar vi framåt: Fokus för andra halvåret är avslutningen av den nuvarande strategiperioden. Med insikterna från de senaste åren kommer vi att utveckla en ny strategi och lansera den under 2026."
De detaljerade siffrorna finns på webbplatsen under Resultat.
Kontakt
Fabienne Iten
Ledare företagskommunikation Obwaldner Kantonalbank
Im Feld 2
6060 Sarnen
Telefon 041 666 22 16
fabienne.iten@okb.ch
Den Obwaldner Kantonalbank (OKB), som grundades 1886, är den ledande banken i kantonen Obwalden. Som en universell bank erbjuder den alla tjänster som en retailbank till privatpersoner, företag och den offentliga sektorn. Det är viktigt för dem att ha nära kontakt med kunden och personlig service. Därför har de en filial i varje kommun och driver totalt 23 bankautomater, som är placerade från Seefeld Park i Sarnen till Pilatus.
Cirka 65 procent av befolkningen i Obwalden samt mer än 70 procent av alla företag i Obwalden upprätthåller en affärsrelation med dem, vilket är ett stort bevis på förtroende. I utbyte mot detta engagerar de sig starkt för regionens ekonomiska utveckling och stödjer genom sponsring många föreningar och projekt.
Vid alla sina åtgärder strävar de efter win-win- win-situationer, nämligen att skapa mervärde för kunden, medarbetarna och banken och därmed säkerställa hållbar framgång.
Källa : Obwaldner Kantonalbank, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Obwaldner Kantonalbank bei Jahreshälfte auf Kurs
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.