Det började med handritade bokningslistor för nästan 40 år sedan. Hos Mobilitys föregångarkooperativ skrev de första kunderna med kulspetspenna eller tusch när de ville använda den delade bilen. Bilnycklarna hämtades från en låst låda. Hade det fortsatt så hade Mobility sannolikt aldrig vuxit till att omfatta 285 000 kunder som idag delar över 3 000 bilar. Men lyckligtvis kom den digitala lösningen för bilpooler i mitten av 90-talet: omborddatorn.
Omborddatorn minskade bilstöld
Omborddatorn gjorde det mycket enklare att dela bilar. Med den första versionen kunde man med hjälp av ett personligt kort öppna och stänga fordonen. Det ledde till den trevliga bieffekten att bilar inte längre blev stulna hela tiden. Det tog dock nästan tio år innan alla fordon hade elektronisk åtkomst. Än långt efter millennieskiftet fann kunderna bilnyckeln i en låda på vissa platser. Nyckeln till lådan erhölls först efter registrering via post.
”Svanhalsar” lättar kundtjänst
Från och med 2000 installerade kooperativet den andra generationens omborddatorer i sina bilar – inklusive ett tangentbord med 10 knappar. På så sätt kunde användarna nu förlänga, förkorta eller avsluta sina bokningar utan att längre behöva ringa kundtjänst. Tankkortet satt i omborddatorn. När man tog ut det visade skärmen PIN-koden för att tanka gratis. Internt kallades dessa kontrollenheter kärleksfullt för ”svanhalsar” eftersom de oftast monterades på en rörlig arm mellan framsätena.
Smälta tankkort
Sedan dess har ytterligare tre generationer lagts till, med allt fler funktioner. Till exempel var det från och med den tredje generationen möjligt att ringa 24-timmarstjänsten direkt via omborddatorn, om man till exempel ville rapportera en skada. Men principen för omborddatorn har varit densamma: kortläsaren finns vid vindrutan och datorn är placerad någonstans i bilen (t.ex. under förarsätet). Kontrollpanelen var först en del av backspegeln och sattes senare direkt på vindrutan, vilket verkligen gav servicepersonalen huvudvärk. För på grund av solljuset och den höga temperaturen i bilen blev det några gånger som tankkortet böjdes. Med den senaste versionen flyttade tankkortet till handskfacket och en mindre skärm monterades på ett lämpligt ställe runt ratten.
Appen ersätter omborddatorns skärm
Nu står vi återigen inför ett paradigmskifte: uppmärksamma Mobility-användare kommer att ha märkt att skärmarna med bokningsfunktionerna inte längre finns i många bilar. Redan nu kör cirka 700 fordon – främst elbilar – utan synliga omborddatorer. Och om tre till fyra år kommer det att gälla alla röda bilar. Den senaste generationen onboard-datorer har varken en dator under sätet eller en display med knappar. Hela enheten är kompakt placerad i läsaren vid vindrutan. Det betyder att man även i framtiden kommer att kunna använda Mobility-kortet som nyckel vid sidan av smarttelefonen. En stor fördel är dessutom att den nya versionen har betydligt bättre mottagning vilket är särskilt viktigt i garage under jord. Omborddatorn har tagit bilpooler in i det nya årtusendet. Men dess tid börjar ta slut – eller åtminstone kontrollenhetens tid. Den nya hjälten inom delad mobilitet är Mobility-appen. Den erbjuder å ena sidan alla tidigare funktioner och å andra sidan mängder av nya möjligheter som ständigt utökas. Ett exempel: förare av elbilar får en timme före sin bokning information om den aktuella laddnivån och räckvidden.
Ett urval av funktionerna i Mobility-appen
- Ändra bokningstider - Lämna tillbaka bilen (avsluta bokningen) - Öppna och stänga bilen (via Bluetooth) - Visa PIN-koden för tankning - Navigering till nästa lämpliga tankstation - Lämna kvittona för tankning direkt - CarPlay: vilket bland annat gör det möjligt att visa all bokningsinformation på bilens skärm - Medlemmar i en bokningsgrupp (t.ex. medlem och medförfattare) kan se all information och ömsesidigt ändra bokningar eller öppna bilar via mobil - Direkt registrera befintliga skador vid start av körningen - Extra tips för proffs: skapa favoriter för återkommande bokningar för att spara tid.
Mobility är registrerad som Mobility Kooperativ i Zugs handelsregister. Huvudkontoret ligger i Rotkreuz. Mobility bildades 1997 genom en fusion av de kooperativ som grundades 1987, ATG AutoTeilet Genossenschaft och ShareCom.
Mobility är det marknadsledande schweiziska bilpoolsföretaget. Kooperativet erbjuder sina kunder stationsbaserade retur-bilpooler samt enkelriktade bilar för enkelresor mellan städer och flygplatser. Systemet fungerar tack vare modern teknik enkelt, prisvärt, helt automatiskt och på en stark hållbar bas. Bilpooler som en del av kombinerad mobilitet sparar utrymme, minskar trafik och skonar miljön.
Källa : Mobility Kooperativ, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Bordcomputer: Eine Mobility-Legende tritt leise in den Hintergrund
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.