Lästid : 2 minuter
Det projekt som startade 2022 förenar Nestlé, Emmi, aaremilch AG, ZMP och AgroCleanTech med stöd från den schweiziska Lantbruksförvaltningen. 222 mjölkgårdar med över 60 miljoner liter såld mjölk följer det gemensamma målet att minska växthusgasutsläpp samt konkurrens om livsmedel och mark med 20 procent vardera till 2027.
Mellanfödelser överskrider satta milstolpar
Konkurrensen om livsmedel har redan nu minskat med 21 procent och konkurrensen om mark med 13 procent – båda värdena ligger därmed över mellanmålen på 10 procent. Vad gäller växthusgasutsläppen ses en minskning på knappt 6 procent. Detta beror främst på att de schweiziska mjölkgårdarna redan startade på en betydligt bättre utgångsnivå än väntat, vilket gör ytterligare reduktioner till ett krävande mål som alla projektpartner gemensamt strävar efter.
Fokus ligger nu på den andra projektfasen: Insikter från de första åren kommer att användas och implementeras strategiskt för att med effektiva åtgärder fortsätta att minska växthusgasutsläppen. Vetenskaplig uppföljning av Högskolan för lantbruks-, skogs- och livsmedelsvetenskaper (HAFL) samt nära samarbete med lantbruksrådgivningscentra möjliggör en praktisk vidareutveckling av projektet.
Nestlé är världens största livsmedelskoncern och det största industriföretaget i Schweiz. Huvudkontoret ligger i Vevey.
Nestlé härstammar från Schweiz och har alltid skapat starka och framtidsinriktade varumärken. Antalet varumärken som ligger schweizare specielt nära hjärtat är därför stort.
Varumärken som Cailler och Thomy är en del av vårt nationella kulinariska arv. Nescafé, Maggi och Nespresso är kända världen över. Och alla uppfanns i Schweiz.
Vi på Nestlé är övertygade om att vi måste skapa mervärde inte bara för våra aktieägare utan också för hela samhället för att vara framgångsrika på lång sikt. Detta kallar vi för gemensamt värdeskapande.
Det handlar inte om en välgörenhetsidé, snarare vill vi därigenom uppnå socialt ansvarstagande tillväxt.
I Schweiz såväl som i alla andra länder där Nestlé är aktiv betyder värdeskapande för våra aktieägare och vårt företag också värdeskapande för de samhällen vi arbetar i. Det inkluderar våra partners som förser oss med råvaror, våra anställda och naturligtvis våra konsumenter.
För att uppnå gemensamt värdeskapande måste vi agera ansvarsfullt. Vi måste således säkerställa att våra aktiviteter är ekologiskt hållbara, socialt rättvisa och ekonomiskt meningsfulla. Därför kommer vi aldrig att offra vår långsiktiga affärsutveckling för kortsiktiga vinster.
Källa : Nestlé Suisse S.A., pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Projekt «KlimaStaR Milch» zeigt Wirkung
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.