För första gången efter SRG:s avstängning av FM i slutet av 2024 publicerar Mediapulse AG tillförlitliga siffror om radion användning. Marknadsandelen för SRG:s kanalgrupp har minskat med 6 procentenheter jämfört med föregående år, vilket motsvarar förväntningarna. Med en marknadsandel på 53 procent förblir SRG tydlig marknadsledare. Marknadsandelen är en viktig nyckelfigur eftersom den visar andelen av den totala radion användningen i Schweiz.
Förluster i räckvidd
Räckvidden för mediet radio minskar i allmänhet, eftersom medieanvändningens beteende har förändrats under en tid. Förlusten på minus 7 procentenheter (–14 procent) i nettototalräckvidden för SRG:s kanalgrupp jämfört med samma termin 2024 motsvarar den förväntade utvecklingen på grund av dessa räckviddsförluster och FM avstängningen.
Förändringarna jämfört med föregående år för de enskilda kanalgrupperna i respektive språkregioner uppgår till –7,7 procentenheter i nettototalräckvidd för SRF (–18 procent), –8,0 procentenheter för RTS (–23 procent), –14,1 procentenheter för RSI (–27 procent) och –0,1 procentenheter för RTR i hela Schweiz (–17 procent).
Avancerad digitalisering
Under tiden är 87 procent av hela radion användning i Schweiz digital. Detta visar resultaten från DigiMig-undersökningen, som publicerades samtidigt med Mediapulsens halvårspublikation och genomfördes på uppdrag av Bakom och radiobranschen i våras. Den framskridna digitaliseringen och den ökade användningen av DAB+ i synnerhet i bilar gör SRG positiva. Det kan inte förnekas att den tekniska övergången och uppgraderingen tar tid. SRG:s steg att stänga av FM i slutet av 2024 har dock påskyndat denna process och jämnar ut vägen för privata radiostationer att fullborda den för planerade avstängningsplanen för FM-infrastrukturen senast slutet av nästa år.
Halvårsöversikt Radio SRF
Under första halvåret 2025 hade Radio SRF en marknadsandel på 46,2 procent och förblir marknadsledare i tyskspråkiga Schweiz. Det motsvarar en absolut daglig räckvidd på 1,7 miljoner personer. Jämfört med föregående halvår har SRF-radios marknadsandel minskat med 5,5 procentenheter i linje med förväntningarna. Radio SRF 1, Radio SRF 2 Kultur och Radio SRF 3, som sändes över FM fram till slutet av 2024, är mest påverkade av nedgången. Ändå förblir Radio SRF 1 med 22,8 procent marknadsandel och Radio SRF 3 med 11,2 procent de mest lyssnade radioprogrammen i tyskspråkiga Schweiz.
Även efter FM avstängningen lyssnar nästan varannan radiolyssnare i tyskspråkiga Schweiz dagligen på en SRF-radio. Förlusterna i räckvidd syns främst vid de mest räckviddsstarka programmen. Radio SRF 1 noterar nu en daglig räckvidd på 850 600 och Radio SRF 3 på 658 000 personer.
Halvårsöversikt Radio RTS
Marknadsandelen för RTS-radios har minskat med 7,7 procentenheter till 38,9 procent i linje med förväntningarna jämfört med föregående halvår. RTS Première har en marknadsandel på 26,0 procent, Radio RTS Espace 2 1,5 procent, RTS Couleur 3 3,3 procent och RTS Option Musique 8,1 procent.
Efter FM avstängningen lyssnar mer än var tredje person från 15 år i franskspråkiga Schweiz dagligen på minst en RTS-radio. Förlusterna i räckvidd är som förväntat. RTS Première noterar nu en daglig räckvidd på 317 700, Radio RTS Espace 2 på knappt 20 900, RTS Couleur 3 på över 67 100 och RTS Option Musique 105 500.
Halvårsöversikt Radio RSI
Den traditionellt mycket höga marknadsandelen för RSI- radioprogrammen har minskat med 13 procentenheter till 42,7 procent jämfört med föregående halvår. Närvaron av utländska FM-kanaler gör att den dagliga räckvidden för RSI Rete 1 är 77 200, för RSI Rete 2 är 11 400 och för RSI Rete 3 är 49 000 personer.
Halvårsöversikt Radio RTR
Användningen av radiokanalen Radio RTR förblir stabil även efter FM avstängningen. Dagligen når kanalen med sitt program på rätoromanska språket 20 400 personer över hela Schweiz.
Källor Siffror:
Mediapulse Radio Data (Evogenius Reporting), Totalt Schweiz/Tyskspråkiga Schweiz/ Franskspråkiga Schweiz/ Italienska Schweiz, personer från 15 år, första halvåret 2025/ första halvåret 2024, Mån-Sön 24h, NR-%, NR-T, MA%.
Källa DigiMig- undersökning:
https://www.bakom.admin.ch/bakom/de/home/elektronische- medien/technologie/digitale-verbreitung.html
Presskontakt:
Mediens palten SRG SSR
Nik Leuenberger
Tel. 058 136 21 21
Medienstelle.srg@srgssr.ch
SRG är ett offentligt och oberoende mediehus som utför en multimedial allmän tjänst i alla delar av landet och språk. SRG är också en förening och därmed starkt förankrad i samhället.
SRG förser hela befolkningen i Schweiz med ett attraktivt och mångsidigt erbjudande inom TV, radio och online om information, kultur, utbildning, underhållning och sport. Erbjudandet främjar åsiktsbildning och mångfald i Schweiz och ger en viktig tjänst till samhället.
Radiotelegraf-Fernsehegesetzet (RTVG) och den federala regeringens koncession kräver att SRG utför en samhällstjänstuppgift.
Källa : Schweiziska radio- och TV-föreningen, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Radio-Nutzungszahlen weiterhin im Rahmen der Erwartungen
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.