Se upp för nästa våg av höga temperaturer

17.07.2025 | av Touring Club Suisse (TCS)

Uhr Lästid : 3 minuter


Touring Club Suisse (TCS)

17.07.2025, Med den redan andra värmeböljan denna sommar varnar TCS för sorglöshet och ger råd om säkerhet vid körning. De höga temperaturerna leder snabbt till hetta i bilen, vilket kan vara livsfarligt för både människor och djur. I direkt solljus kan en bil snabbt bli upp till 80 grader varm. Även elcyklar bör inte lämnas i gassande sol under längre tid.


Med den första värmeböljan i juni kunde man redan vänja sig vid solen. De flesta människor underskattar fortfarande att i gassande sol blir det extremt varmt i bilen inom några få minuter och kritiskt för både människor och djur. Om man lämnar en bil i direkt solljus kan temperaturen snabbt stiga till upp till 50 grader och efter en timme kan temperaturen nå upp till 80 grader. Fluktuationer i utomhustemperaturen och ändrad solinstrålning kan ytterligare värma upp ett fordon. Vid 40 grader Celsius blir vistelse i bilen farlig.

Olika tester från TCS har visat att förutom att parkera i skuggan, har framförallt vindruteskydd en positiv inverkan på de uppmätta temperaturerna i bilen. Vid fordon som stod en timme utan solskyddsfilm i solen uppmättes 77 grader Celsius på instrumentpanelen, medan fordon med solskyddsfilm hade en temperatur upp till 40 grader lägre. Trots den allmänna uppfattningen att lackfärgen har stor inverkan på innertemperaturen, visade tester att skillnaden är minimal. Visserligen värms mörka bilar upp snabbare under de första 20 minuterna än ljusa, men sluttemperaturen skiljer sig endast med några få grader Celsius. Heltäckande överdrag sänker temperaturen i bilen ännu några grader mer.

Lätt öppnade fönsterrutor uppnår däremot inte den förväntade kylningseffekten. I testet kunde endast 2 graders skillnad i innertemperaturen mätas under en period på 30 minuter. Under körning hjälper dock fullständig öppning av fönstren vid start till att minska temperaturen inuti bilen avsevärt.

Elcyklar bör inte lämnas i gassande sol under längre tid. Här kan elektroniken skadas. Överhuvudtaget påverkar extrema temperaturer batteriets livstid negativt på lång sikt.

För batterierna i elfordon utgör de höga temperaturerna dock ingen säkerhetsrisk, eftersom batterierna i bottenplattan aldrig utsätts för direkt solinstrålning. En pågående luftkonditionering minskar dock elfordons räckvidd avsevärt. I detta avseende har elfordon dock en stor fördel i sommarvärmen: När de står vid laddstolpen kan interiören kylas ner genom förklimatisering redan innan start.

Man hör ständigt om rapporter där barn och djur glöms bort i bilen. De flesta människor underskattar att det redan efter några minuter i brännande sol kan bli extremt hett och livsfarligt för människor och djur i bilen. Vistelser i stängda, okylda och direkt solbelysta fordon bör undvikas. Barn och djur bör inte lämnas i fordonsinredningen ens för korta stopp.

Yttre ytor, instrumentpaneler och säten kan bli så heta att man kan få brännskador bara av att röra vid dem. Man bör vara försiktig när man går in och rör vid säten, ratt, växelspak eller andra interiörkomponenter. Brännskador och andra hudskador kan inträffa redan vid 45 grader inom några sekunder. En kort ventilation av fordonets interiör, genom att öppna bakluckan och sidodörrarna för att släppa ut den varma luften, rekommenderas därför före ombordstigning.

Presskontakt: Vanessa Flack, Medietaleswoman TCS, Tel. 058 827 34 41, vanessa.flack@tcs.ch, pressetcs.ch, flickr.com


À retenir de cet article: « Se upp för nästa våg av höga temperaturer »

Touring Club Suisse (TCS)

Sedan det grundades 1896 i Genève har Touring Club Schweiz tjänat den schweiziska befolkningen. Det engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande inom personlig mobilitet, både politiskt och socialt.

Med 1900 anställda och 23 regionala avdelningar erbjuder Schweiz största mobilitetsklubb sina cirka 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster inom mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.

Var 70:e sekund utförs en hjälpinsats. 200 patrullörer är årligen på schweiziska vägar med cirka 359 000 insatser och möjliggör i mer än 80 % av fallen fortsatt färd omedelbart. ETI-centralen organiserar årligen cirka 57 000 hjälpinsatser, däribland 3200 medicinska utredningar och över 1200 repatrieringar. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören inom räddningstjänst och sjuktransport i Schweiz med 50 fordon, 17 logistikbaser och över 35 000 insatser per år. Rättsskyddsbyråerna hanterar 42 000 fall och ger cirka 10 000 juridiska råd.

Sedan 1908 har TCS arbetat för trafiksäkerheten i Schweiz genom att utveckla läromedel, medvetandehöjande och förebyggande kampanjer, testa mobilitetsinfrastrukturer och ge rådgivning till myndigheter. TCS delar ut cirka 110 000 reflexbälten och 90 000 reflexvästar till barn varje år för att säkerställa deras mobilitet. År 42 000 deltar i utbildning och vidareutbildning i alla fordonstyper.

Med 33 platser och cirka 950 000 övernattningar är TCS största campinganordnare i Schweiz. TCS mobilitetsakademi forskar på och utformar trafikförändringar som drönarnas vertikala mobilitet eller delad mobilitet, exempelvis med 400 elektriska lastcyklar 'carvelo' och 40 000 användare. TCS är medundertecknare av färdplanen för elektromobilitet 2025.

Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Vorsicht bei der nächsten Welle von hohen Temperaturen


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.