Idag konsumeras cirka 30 till 40 procent av TV-innehållet i Schweiz i en fördröjd form - och trenden är stigande. Replay-annonser ger möjlighet att åtminstone delvis kompensera för den associerade nedgången i den klassiska TV-reklammarknaden. Vid vidareutvecklingen av den nu branschgemensamma enhetliga modellen strävades det efter en så användarvänlig genomföring som möjligt, anpassad till det förändrade tittarbeteendet. Reklamen visas riktat vid start, paus eller spolning av innehåll - exakt kunna använda det, anpassat till dagens användarvanor och med en exakt återinträde i programmet.
Privata sändare som pionjärer
Redan sedan oktober 2022 har privata TV-grupper som CH Media, Seven.One Entertainment Group och RTL Deutschland använt sig av replay-modellen - med framgång. Tack vare vidareutvecklingen tillsammans med distributörer och marknadsförare görs produkten ännu mer attraktiv för annonsörer. Från november 2025 kommer replay-reklam för första gången att stödjas av SRG - ett betydande steg mot en branschövergripande lösning som hållbart stärker medielandskapet. 'Det vi började 2022 som en ekonomiskt nödvändig innovation har nu vidareutvecklats av branschen tillsammans - ett tydligt ställningstagande för att stärka TV-reklammarknaden i Schweiz', säger Wolfgang Elsässer, ordförande för Verband Schweizer Privatfernsehen VSPF. 'För SRG är det en angelägenhet att stärka den schweiziska mediamarknaden som helhet - där ingår även reklammarknaden', tillägger Walter Bachmann, generalsekreterare för SRG.
Enhetlig implementering över alla plattformar
Den tekniska genomföringen sker, som tidigare, plattformsoberoende av alla deltagande distributörer i den branschövergripande lösningen, inklusive Swisscom, Sunrise, Quickline, Salt, Zattoo och Teleboy. Cheferna för de två distributörsförbunden, Swissstream och Suissedigital, Patrick Dehmer och Simon Osterwalder, noterar: 'Replay-branschlösningen visar att en hållbar intressebalans är möjlig utan reglering och att kundvänliga och ekonomiskt stabila lösningar kan hittas mellan aktörerna.'
Om VSPF
VSPF / ATPS är intresseorganisationen för privata TV-stationer utan koncession och avgiftsandelar, som riktar sig till en schweizisk nationell publik och finansieras av reklam.
Om SRG SSR
SRG är den Schweiziska Radio- och TV-sällskapet. Det omfattar fem företagsenheter (RSI, RTR, RTS, SRF, SWI swissinfo.ch), huvudkontoret samt dotterbolaget SWISS TXT.
Om Swissstream
Swissstream är föreningen för schweiziska streaming leverantörer. Till dess medlemmar hör betydande telekommunikationsföretag, vilka vidareförmedlar radio- och TV-program via sina kommunikationsnätverk.
Om Suissedigital
Suissedigital är den ekonomiska föreningen för schweiziska kommunikationsnätverk. Till denna är cirka 160 privat- och offentligt organiserade företag anslutna, som förser över tre miljoner hushåll med radio, TV, internet, telefoni och ytterligare erbjudanden.
SRG är ett offentligt och oberoende mediehus som tillhandahåller en multimedial public service i alla landets delar och språk. Den är också en förening och därmed väl förankrad i samhället.
SRG förser hela befolkningen i Schweiz med ett attraktivt och varierat TV-, radio- och onlineutbud inom information, kultur, utbildning, underhållning och sport. Erbjudandet främjar åsiktsbildning och mångfald av åsikter i Schweiz och tillhandahåller en viktig samhällstjänst.
Den federala lagen om radio och TV (RTVG) och koncessionen från förbundsrådet förbinder SRG till ett socialt public service-uppdrag.
Källa : Schweizeriska Radio- och Fernsehgesellschaft, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Stärkung des Schweizer TV-Werbemarktes: Branche einigt sich auf eine Weiterentwicklung des Modells für Replay-TV-Werbung
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.