Lästid : 3 minuter
På schweiziska vägar blir det allt fler släpvagnar. Under de senaste tio åren har deras antal ökat med 18 procent. Eftersom antalet elbilar också stadigt ökar, har TCS undersökt om elbilar lämpar sig som dragfordon. Särskilt dragkapaciteten samt påverkan på räckvidden stod i fokus. För studien användes fem elbilar från tillverkarna BMW, Audi, Tesla, Volvo och Maxus, som har en dragkapacitet på mellan 1600 och 3500 kilo. I testet fokuserades det på att dragkapaciteten skulle vara så nära maximum som möjligt. För testet körde alla fem fordon med släp sträckan från TCS Test Lab i Ittigen (BE) till Villeneuve (VD) vid Genèvesjön. Den topografiskt krävande sträckan mätte tur och retur 198 kilometer och gick mestadels över motorvägen.
Med släpvagn är förbrukningen dubbelt så hög
Studien visade att den ökade förbrukningen (kWh/100 km) vid släpvagnsdrift i genomsnitt var 103,4 procent, alltså mer än dubbelt så mycket som vid körning utan släpvagn. Störst var diskrepansen hos Tesla Model Y, vars förbrukning med släp var 147 procent högre än utan släp. Anledningen till detta är att förbrukningen hos denna elbil utan släp är ovanligt låg. De olika modellerna kan knappast jämföras med varandra eftersom dragkapaciteten inte var densamma överallt. Släpvagnen påverkar logiskt nog också bilarnas räckvidd. I genomsnitt förlorar de ungefär hälften av sin räckvidd när de drar ett släp som ligger nära maximal last.
För förbränningsmotorer finns det ingen jämförbar studie från TCS, men en referensmätning utfördes med en VW Caddy från TCS-patrullen. Med släp var dieselanvändningen 74,5 procent högre och räckvidden på tankningen minskade med 43 procent. Det bör noteras att VW Caddy, på grund av patrullutrustningen, hade en hög egenvikt. Därför är värdena inte representativa för andra dieselfordon med liknande konstruktion.
Vid stigningar är elbilen i fördel
Studien har visat att det absolut finns elbilar som kan fungera som dragfordon - särskilt om de har en dragkapacitet på 3,5 ton och därmed är jämförbara med förbränningsmotorer. Förlusten av räckvidd vid släpvagnsdrift ligger i en liknande skala som hos förbränningsmotorer. En fördel med elbilar är det höga vridmomentet från elmotorn, vilket avsevärt förbättrar dragkraften vid stigningar. En utmaning är dock den minskade räckvidden vid släpvagnsdrift. Den som måste ladda med ett släp hittar visserligen många laddstationer längs motorvägar och huvudsakliga trafikkorridorer, men dessa måste oftast nås framåt eller bakåt. Med ett släp kan detta vara mycket mödosamt beroende på omgivningen. Användbar är här appen "eTrucker" som visar laddstationer för el-lastbilar som kan nås utan att koppla loss släpvagnen.
Redaktörens anmärkning: Bildrättigheterna tillhör respektive utgivare.
Sedan grundandet 1896 i Genève har Touring Club Schweiz stått till tjänst för den schweiziska befolkningen. Klubben arbetar för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande inom personlig mobilitet, både politiskt och socialt. Med över 2000 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder Schweiz största mobilitetsklubb sina över 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster kring mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.
Var 70:e sekund sker en hjälpinsats. 200 patrullörer utför årligen cirka 361 000 insatser på schweiziska vägar, vilket möjliggör omedelbar vidarefärd i mer än 80 % av fallen. ETI-centralen organiserar årligen cirka 63 000 hjälpinsatser, inklusive 3 500 medicinska undersökningar och över 1 300 repatrieringar. TCS Ambulans är den största privata aktören för räddningstjänst och sjuktransporter i Schweiz med 400 anställda, 22 logistikbaser och cirka 45 000 insatser per år. Rättighetsskyddskontoren hanterar 52 000 fall och ger cirka 10 000 rättsliga råd.
Sedan 1908 har TCS arbetat för mer säkerhet inom mobilitet – möjligt tack vare medlemskapet. Klubben utvecklar läromedel, medvetandehöjande och förebyggande kampanjer, testar mobilitetsinfrastruktur och rådgiver myndigheter. Årligen delar TCS ut cirka 115 000 reflexmidjebälten och 90 000 reflexvästar till barn för att även deras mobilitet ska vara säker. 42 000 deltagare i utbildning och vidareutbildning registrerar förarcentra i alla fordonskategorier årligen.
Med 32 platser och cirka 900 000 övernattningar är TCS även den största campinganordnaren i Schweiz. TCS mobilitetsakademi forskar och formar transformationer inom trafik, såsom vertikal mobilitet för drönare eller delad mobilitet, till exempel med de 400 elektriska lastcyklarna "carvelo" och 43 000 användare. TCS är medundertecknare av färdplanen för e-mobilitet 2025.
Obs: Texten "Om oss" är hämtad från offentliga källor eller från företagsprofilen på HELP.ch.
Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Der TCS testet: So viel Zugkraft haben E-Autos
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.