Lästid : 3 minuter
Allt fler elbilar finns nu på begagnatmarknaden. Även om det redan finns en osäkerhet om kvalitetsstatus för begagnade fordon med konventionella förbränningsmotorer, är detta också fallet med elbilar, men koncentrerar sig på ett annat ämne: statusen för högspänningsbatteriet. Detta kan utgöra 30 till 50 procent av de totala kostnaderna för en elbil. Dess tillstånd påverkar direkt restvärdet, livslängden och underhållskostnaderna för fordonet. Vidare är batteriet ett av de avgörande elementen för räckvidden - och därför en av de viktigaste köpkriterierna. SoH-värdet ger en första allmän indikation på högspänningsbatteriets tillstånd.
Analys av 130 fordon
Fordonen undersöktes av de tekniska centra hos TCS-sektionerna Zürich, Bern, Biel och Vaud mellan januari och september 2025. Analysen baseras på SoH-värdena som tillhandahålls av tillverkaren och som läses av med hjälp av en Aviloo-enhet via fordonets diagnosanslutning. För analysen utvärderades data från cirka 130 fordon.
För att säkerställa jämförbarhet delas fordonen in i fyra klasser baserat på ålder (upp till fem år eller äldre än fem år) och körsträcka (upp till 75 000 eller mer än 75 000 kilometer): A (<= 75 000 km, <= 5 år), B (<= 75 000 km, > 5 år), C (> 75 000 km, <= 5 år) samt D (> 75 000 km, > 5 år).
Batterier oftast i gott till mycket gott skick
Fordon med mindre än 75 000 kilometer och mindre än fem års ålder utgör nästan två tredjedelar av urvalet. Hos 87 procent av dem överstiger det uppmätta SoH-värdet 90 procent och ingen ligger under 85 procent. Klass C, också mindre än fem år gammal, visar även goda SoH-värden trots intensiv användning.
De lägsta SoH-värdena, alltså under 85 procent, berör huvudsakligen modeller av första generationen (cirka 2019 och äldre) eller fordon med en körsträcka på över 200 000 km. I urvalet rör det sig i regel om en avancerad ålder och en låg körsträcka (fordonsklass B) eller en hög körsträcka (fordonsklass D). Med denna bakgrund bör köp av ett sådant fordon övervägas med mer försiktighet. Trots detta fanns det även i klass B sex av de 17 fordonen och nästan hälften av klass D som hade ett SoH på nästan 90 procent eller mer. Det bör påpekas att alla batterier som var slut vid livslängdens slut tillhörde elfordon av första generationen och var äldre än åtta år.
Battericertifikat ger säkerhet
TCS rekommenderar köpare vid köp av begagnade fordon att begära ett battericertifikat för att få klarhet om batteriets tillstånd och rättvist kunna bedöma fordonets värde. TCS:s tekniska centra erbjuder begagnattester inklusive battericertifikat.
Nytt batteripass i EU från 2027
Från och med 2027 gäller ett krav på digitala batteripass för elfordon i EU. Även fordon som senare importeras till Schweiz måste uppfylla detta bevis. Schweiziska handlare och köpare drar därmed automatiskt nytta av mer transparens - liknande CE-märket, som accepteras utanför EU.
Pressekontakt:
Vanessa Flack, mediensprekare TCS
Tel. 058 827 34 41
vanessa.flack@tcs.ch.
Redaktörens anmärkning: Bildrättigheterna tillhör respektive utgivare.
Sedan grundandet 1896 i Genève har Touring Club Schweiz stått i den schweiziska befolkningens tjänst. Föreningen engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande i den personliga mobiliteten, både politiskt och socialt. Med över 2000 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder Schweiz största mobilitetsklubb sina över 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster kring mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.
Varje 70:e sekund sker en hjälpinsats. 200 patrullerare är årligen ute med omkring 361 000 insatser på schweiziska vägar och möjliggör en omedelbar vidarefärd i mer än 80 % av fallen. ETI-centralen organiserar årligen cirka 63 000 hjälpinsatser, inklusive 3500 medicinska utredningar och över 1300 repatrieringar. TCS Ambulance är den största privata aktören för räddnings- och sjuktransport i Schweiz med 400 anställda, 22 logistikbaser och runt 45 000 insatser per år. Juridiska skyddskontoren hanterar 52 000 fall och ger cirka 10 000 juridiska rekommendationer.
Sedan 1908 har TCS arbetat för mer säkerhet i mobiliteten - möjligt tack vare medlemskapet. Organisationen utvecklar utbildningsmaterial, sensibiliserings- och förebyggandekampanjer, testar mobilitetsinfrastrukturer och rådgör med myndigheter. TCS delar ut cirka 115 000 reflexbälten och 90 000 reflexvästar till barn varje år för att säkerställa deras mobilitet. 42 000 deltagare årligen för utbildning och fortbildning räknar körcentren i alla kategorier av fordon.
Med 32 platser och cirka 900 000 nätters logi är TCS också Schweiz största campinganordnare. TCS:s mobilitetsakademi forskar och formar transporttransformationerna, som drönarnas vertikala mobilitet eller delad mobilitet, till exempel med de 400 elektriska lastcyklarna "carvelo" och 43 000 användare. TCS är medundertecknare av färdplanen för elektromobilitet 2025.
Obs: Texten "Om oss" är hämtad från offentliga källor eller från företagsprofilen på HELP.ch.
Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: TCS-Analyse: Batterien von E-Auto-Occasionen meist in gutem bis sehr gutem Zustand
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.