Den schweiziska parlamentets vilja är klar: I tätorter på trafikorienterade vägar ska i princip hastigheten 50 gälla. Undantag för att gynna trafiksäkerheten är fortsatt möjliga och stöds även av TCS. Efter det tydliga beslutet från nationalrådet och ständerrådet har förbundsrådet visat hur det planerar att införa beslutet i trafiksignaliseringens och bullerskyddets förordningar.
TCS välkomnar genomförandet av Schilliger-motionen och förbundsrådets avsikt att, med dessa förordningsändringar, säkerställa hierarkin i vägnätet i orter och därmed förhindra en överflyttning av trafiken till bostadsområden.
I kvartalens, kollektivtrafikens, räddningstjänstens och snabba elcyklars intresse
Med de föreslagna åtgärderna är flächdeckande hastigheten 30 på trafikorienterade vägar inte längre möjligt. Detta gagnar trafikflödet, kollektivtrafiken, räddningstjänster och snabba elbikes. Denna praxis överensstämmer också med principbeslutet då folket senast yttrade sig om detta år 2001. Tydligt, med 79,7 procent och över alla kantoner, avvisade den schweiziska väljarkåren VCS-initiativet "Gator för alla", som krävde flächdeckande hastigheten 30 i tätorter. Olika befolkningsundersökningar visar att den riktning parlamentet slagit in på fortfarande har sin berättigande.
För TCS står det klart att tempo 30 på bostadsgator eller för att gynna trafiksäkerhet är meningsfullt. Om vägnätets hierarki inte längre garanteras och tempo 30 även införs på huvudvägar, kan särskilt trafiklugna bostadsgator lida.
Med parlamentets beslut, som genomförs av förbundsrådet, ska det säkerställas att hastighetsbestämmelser är en federal angelägenhet, som det är reglerat i trafiksäkerhetslagen. TCS delar denna uppfattning och kommer att gå i detalj i remissförfarandet med förordningsändringen.
Sedan grundandet 1896 i Genève har Touring Club Schweiz varit i tjänst för den schweiziska befolkningen. Han engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande i personlig mobilitet, både politiskt och socialt. Med 1900 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder Schweiz största mobilitetsklubb sina cirka 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster inom mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.
Var 70:e sekund sker en hjälpinsats. Årligen genomförs cirka 200 patrulleringar med cirka 359 000 insatser på schweiziska vägar och möjliggör i mer än 80 % av fallen en omedelbar vidarefärd. ETI-centralen organiserar årligen omkring 57 000 hjälpsinsatser, inklusive 3 200 medicinska utvärderingar och över 1 200 hemtransporter. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören för räddningstjänst och sjuktransport i Schweiz med 50 fordon, 17 logistikbaser och över 35 000 insatser per år. Rättsskyddskontoren hanterar 42 000 fall och ger cirka 10 000 rättsliga råd.
Sedan 1908 har TCS arbetat för trafiksäkerheten i Schweiz genom att utveckla läromedel, medvetenhet- och förebyggandekampanjer, testa mobilitetsinfrastrukturer och ge råd till myndigheter. TCS distribuerar årligen cirka 110 000 lysande bälten och 90 000 lysande västar till barn, så även deras mobilitet är säker. 42 000 deltagare i utbildning och vidareutbildning räknar TCS körcentra årligen i alla fordonskategorier. Med 33 platser och runt 950 000 övernattningar är TCS den största campingleverantören i Schweiz. TCS mobilitetsakademi forskar och formar transformationerna inom trafikområdet, som drönars vertikala mobilitet eller delad mobilitet, som med de 400 elektriska lastcyklarna "carvelo" och 40 000 användare. TCS är medundertecknare av färdplanen för elektromobilitet 2025.
Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Tempo 50 auf verkehrsorientierten Strassen, Tempo 30 auf Quartierstrassen
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.