Lästid : 3 minuter
I oktober 2025 utgjorde rena elbilar (BEV) 22,6 procent av nyregistreringarna, vilket motsvarar en ökning med 17,1 procent jämfört med samma månad föregående år. Plug-in hybrider (PHEV) visade den största tillväxten jämfört med föregående år; de ökade med en tredjedel (33,6 procent) och nådde en marknadsandel på 12,8 procent. Sammantaget hade i oktober 2025 hela 35,4 procent av de nya personbilarna en laddkontakt.
Även de stora försäljningsansträngningarna och de många kampanjerna från importörer och återförsäljare i oktober kunde inte ändra på att återhämtningen av den totala marknaden sedan årets början uteblivit, medan andelen bilar med laddkontakt lätt kunde utökas. Kumulativt har 187'378 nya personbilar registrerats i Schweiz och i furstendömet Liechtenstein sedan årets början. Under hela året ligger den kombinerade marknadsandelen för bilar med laddkontakt (BEV och PHEV) på 32,5 procent och därmed under en tredjedel. Målet formulerat i "Roadmap Elektromobilitet", att nå 50-procentsgränsen vid årets slut, är därmed ouppnåeligt. Därmed hotas bilimportörerna av CO2- kompensationsavgifter i tresiffriga miljonbelopp för året 2025.
EU är en gång före Schweiz
Trots den massiva expansionen av elmodeller i alla prisklasser och riktade försäljningsincitament förblir efterfrågan från kunder på bilar med laddkontakt fortsatt dämpad. "Våra medlemmar gör mycket för att främja elektromobilitet, vilket nyligen också visade sig på bilutställningen Auto Zürich. Men marknadsrealiteten visar att köpincentiven och de aktuella ramarna i Schweiz inte räcker för att övertyga kunderna", förklarar direktören för auto-schweiz, Thomas Rücker. Nya belastningar, som den planerade E- avgiften, gör kunderna alltmer osäkra och försvårar omställningen till alternativa drivmedel. Annat är det i Europeiska unionen (EU): Omedelbara åtgärder som flexibilisering av CO2-målen, skattelättnader i länder som Belgien och Norge, EU-mästaren inom elektromobilitet, har effekt. I EU har den totala marknaden sedan årets början vuxit med 0,9 procent, istället för att förlora knappt fyra procent som här. "Schweiz är väl rådd att snabbt anpassa signalerna från EU till den inhemska marknaden. Annars kommer den schweiziska ekonomin att belastas hårdare än EU av den ökande 'Swiss Finish'", förklarar Thomas Rücker.
De detaljerade siffrorna per märke finns tillgängliga på www.auto.swiss. Utvärderingarna från auto-schweiz är baserade på förbundets undersökningar, datan kan vara preliminär och inte avslutad.
Presskontakt:
Frank Keidel
Presschef
T +41 76 399 69 06
frank.keidel@auto.swiss
auto-schweiz är föreningen för de officiella bilimportörerna. Våra medlemmar säljer över cirka 4'000 märkeshandlare i Schweiz och i furstendömet Liechtenstein personbilar och nyttofordon (lätta upp till 3,5 ton och tunga över 3,5 ton totalvikt), bussar samt bilar till ett värde av över 10 miljarder franc per år.
auto- schweiz tillhandahåller tjänster för medlemmarna och allmänheten, bland annat inom områdena trafik- och miljöpolitik, statistik samt fordonsrelaterad teknik.
Politiskt arbetar auto-schweiz för motorfordonsbranschen, motoriserad individuell trafik samt för bilister.
Källa : auto-schweiz, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Trotz stark wachsender Plug-in-Hybride kein goldener Oktober
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.