Vid första anblicken ser tillväxten bra ut: I juli 2025 registrerades i Schweiz och Liechtenstein 19'629 personbilar, vilket är 6,5 procent fler än i juli 2024. På grund av mjukvaruändringar kunde dock en del av juni-registreringarna först bearbetas i juli i år, vilket påverkar den månatliga bedömningen. Mer betydelsefull för en jämförelse med föregående år är därför det kumulerade antalet registreringar sedan årets början. Här kan man se en klart starkare nedgång jämfört med de europeiska grannländerna. Den schweiziska marknaden ligger under de första sju månaderna 4,9 procent efter.
I juli var var tredje ny bil ett elfordon.
Med 4'083 nyregistrerade elfordon i juli överträffades föregående års siffra på 3'434 registreringar med 18,9 procent. Deras andel av den totala marknaden ligger i juli 2025 på 20,8 procent och är därmed över genomsnittet för år 2024. Om man dessutom lägger till de 2'406 (+54,9 procent jämfört med föregående månad) registrerade plug-in-hybriderna, vilket motsvarar en marknadsandel på 12,3 procent, blir marknadsandelen för de så kallade elfordonen (rena elbilar och plug-in-hybrider) 33,1 procent i juli 2025. Det motsvarar en ökning med 6,1 procentenheter jämfört med motsvarande period föregående år. Denna positiva utveckling är välkomnad: Under de första sju månaderna av år 2025 låg marknadsandelen för elfordon på de nyregistrerade personbilarna på 31 procent. Men målet för 'Roadmap Elektromobilität', en 50-procentig andel för elfordon i slutet av året, kommer inte att kunna nås i denna takt. Varken det breda sortimentet av mer än 200 fordonsmodeller i alla fordonsklasser och prisklasser eller attraktiva erbjudanden från handeln kan ändra på detta.
Thomas Rücker, direktör för auto-schweiz, säger: 'Vi färdas fortfarande med handbromsen på i omställningen till elbilar. För att lyckas med förändringen behövs ett fungerande ekosystem kring elbilar. Vår 10-punktsplan för framgångsrik elektrifiering kan ge ett avgörande bidrag.' Planen syftar till att skapa samma förutsättningar för elbilismen som resten av Europa och hållbart öka efterfrågan. auto-schweiz fokuserar på att skapa eller förstärka incitamenten för elektrisk körning - från mer laddningsinfrastruktur, till förmånligare elpriser till suspendering av bilskatten på elbilar.
Moderna fordon har många fördelar
Nya fordon hjälper till att förnya den föråldrade fordonsflottan i Schweiz och minska CO2-, partiklar- och bullerutsläppen. Dessutom ökar de säkerheten i vägtrafiken för alla trafikanter, eftersom moderna bilar är utrustade med omfattande säkerhetsassistenter. Dessa hjälper till att undvika olyckor eller minimera deras konsekvenser.
Detaljerade siffror per märke finns tillgängliga på www.auto.swiss. Auto-schweiz utvärderingar baseras på undersökningar från förbundsstats, data kan vara preliminära och inte fullständiga.
Presskontakt:
Thomas Rücker Direktör T 079 529 12 02 thomas.ruecker@auto.swiss
Frank Keidel Medieansvarig T 076 399 69 06 frank.keidel@auto.swiss
auto-schweiz är sammanslutningen av officiella bilimportörer. Våra medlemmar säljer personbilar och nyttofordon (lättare upp till 3,5 ton och tunga över 3,5 ton totaltvikt), bussar samt bilar värda över 10 miljarder franc per år, via cirka 4'000 märkeshandlare i Schweiz och Liechtenstein.
auto-schweiz tillhandahåller tjänster till sina medlemmar och allmänheten, bland annat inom trafik- och miljöpolitik, statistik och motorfordonsteknik.
Politiskt arbetar auto-schweiz för fordonsbranschen, den motoriserade individuella trafiken och för bilförare.
Källa : auto-schweiz, pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Druck auf die Automobilwirtschaft bleibt hoch - auto-schweiz
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.