Lästid : 3 minuter
För att det schweiziska transportsystemet även i framtiden ska kunna uppfylla sina uppgifter för befolkningen och ekonomin behövs investeringar i både väg och järnväg. Med den rapport som publicerades idag av ETH-professor Ulrich Weidmann har en viktig grund för den fortsatta utvecklingen av transportinfrastrukturen skapats. Det är särskilt positivt att rapporten rekommenderar effektivare planerings- och godkännandeprocesser. De för närvarande långvariga processerna äventyrar utbyggnaden av infrastrukturen.
Vid framtida utbyggnadsprojekt måste hänsyn tas till den enorma uppgift som de nationella vägarna måste hantera. Trots att de nationella vägarna endast utgör tre procent av nätverket, handhar de 45 procent av alla körsträckor med fordon och över 70 procent av körsträckorna för vägtransport. Den ständigt ökande belastningen leder till fler trafikstockningar och en kronisk överbelastning av de känsliga områdena. För att nätet fortsatt ska vara funktionellt, är målinriktade utbyggnader nödvändiga. Den individuella trafiken har de senaste åren vuxit konstant med två procent årligen. Befolkningsökning och ett alltmer mobilt samhälle gör att trafikökningen ökar. Denna utveckling måste tas i beaktande genom att vägprojekt på kraftigt belastade platser snabbt genomförs. Sedan 2008 har endast 17 motorvägskilometer tillkommit, under tiden har trafikmängden fördubblats.
Vid framtida infrastrukturplanering bör dessutom utvecklingen av autonoma fordon beaktas. Den ökade användningen av autonoma skyttlar kommer också att starkt påverka framtiden för kollektivtrafiken.
Politiken måste dra rätt slutsatser.
Det är nu upp till politiken att dra rätt slutsatser av denna rapport och beslutsamt driva fram projekt som har ett brett stöd. Med tanke på det stora handlingsbehovet och den långa framförhållningen för infrastrukturbyggen får ingen tid förloras nu. En gemensam hantering av projekt till förmån för väg, järnväg och agglomerationer är en effektiv åtgärd för att ge den schweiziska infrastrukturen den nödvändiga uppdateringen för de kommande åren.
Med hänsyn till de kommande politiska debatterna är det centralt för TCS att de beprövade fonderna för väg (NAF) och järnväg (BIF) inte försvagas. Besparingar på de fonder som är förankrade i författningen skulle kännbart försvaga det schweiziska transportsystemet. Om infrastrukturen försummas lider hela samhället av följderna.
Rapporten från professor Ulrich Weidmann är en hjälpsam grund för framtidens transportpolitik. För en effektiv implementering står nu förbundsrådet och parlamentet i ansvar. TCS kommer fortsätta att arbeta som en konstruktiv partner för lösningar som stärker självbestämmande mobilitet.
Pressekontakt:
Marco Wölfli, Medientalesperson TCS
Tel. 058 827 34 03
marco.woelfli@tcs.ch
Redaktörens anmärkning: Bildrättigheterna tillhör respektive utgivare.
Sedan grundandet 1896 i Genève står Touring Club Schweiz (TCS) i den schweiziska befolkningens tjänst. Det engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande i personlig mobilitet, både politiskt och samhälleligt. Med 1 900 medarbetare och 23 regionala sektioner erbjuder den största mobilitetsklubben i Schweiz sina cirka 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster kring mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.
Varje 70 sekund utförs en hjälpåtgärd. 200 patruller är årligen med cirka 359 000 uppdrag ute på schweiziska vägar och möjliggör i mer än 80 % av fallen omedelbar vidarefärd. ETI-centralkontoret organiserar årligen cirka 57 000 hjälpåtgärder, inklusive 3 200 medicinska undersökningar och över 1 200 repatrieringar. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören för räddningstjänst och sjuktransport i Schweiz med 50 fordon, 17 logistikbaser och över 35 000 uppdrag per år. Kontoren för rättsskydd handlägger 42 000 ärenden och ger cirka 10 000 rättsliga rådgivningar. Sedan 1908 har TCS arbetat för trafiksäkerhet i Schweiz genom att utveckla läromedel, medvetandegörande- och förebyggande kampanjer, testar mobilitetsinfrastrukturer och rådgör med myndigheter.
TCS delar årligen ut cirka 110 000 reflektionsbälten och 90 000 reflektionsvästar till barn, så att även deras mobilitet är säker. 42 000 deltagare inom utbildning och vidareutbildning räknar utbildningscentrerna årligen i alla kategorier av fordon. Med 33 platser och ungefär 950 000 övernattningar är TCS den största campingoperatören i Schweiz. Mobilitetsakademin för TCS forskar om och formar trafikens transformationer, såsom vertikal mobilitet med drönare eller delad mobilitet, exempelvis med de 400 elektriska lastcyklarna 'carvelo' och 40 000 användare. TCS är medundertecknare av färdplanen för elektromobilitet 2025.
Obs: Texten "Om oss" är hämtad från offentliga källor eller från företagsprofilen på HELP.ch.
Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Die Strasse ist auch in Zukunft das Rückgrat unserer Verkehrsinfrastruktur
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.