Vägledningens hierarki är grundläggande för en fungerande mobilitet. Med den planerade förordningsändringen genomför Förbundsrådet parlamentets vilja att inom tätort på trafikcentrerade vägar som princip ha en hastighet på 50 km/t.
En representativ undersökning av YouGov (tidigare Link) på uppdrag av TCS visar tydligt att två tredjedelar av befolkningen (64 procent) är emot en generell hastighetsgräns på 30 km/t. I dessa ofta upphettade debatter förespråkar TCS saklighet och måttfullhet.
Oro för genomfartstrafik på kvartersgator
För TCS är det klart att hastigheten 30 km/t på kvartersgator och för trafiksäkerhet på huvudvägsavsnitt, till exempel runt skolor, är meningsfull. Denna inställning har ett brett stöd, enligt undersökningen. 67 procent av de svarande är för att hastigheten 30 km/t endast gäller på sidogator och kvartersgator. Om vägledningens hierarki inte längre säkerställs, och hastigheten 30 km/t också införs på huvudvägar, kan särskilt trafiklugna kvartersgator drabbas av det. I undersökningen uttryckte 61 procent rädslan att hastigheten 30 km/t på högtrafikleder kan leda till en ökning av trafiken i kvarteren.
Förutom ytterligare genomfartstrafik finns det andra betänkligheter mot en generell hastighetsgräns på 30 km/t. Så är det 59 procent som tror att det skulle krävas fler bussar för att upprätthålla samma turtäthet vid en allmän hastighetsreduktion. Även de potentiella effekterna på räddningstjänster betraktas kritiskt. Så fruktar 69 procent att räddningstjänsterna blir långsammare om hastigheten 30 km/t gäller överallt inom tätort.
Nuvarande reglering är brett accepterad
National- och ständernas har förra året talat för tydliga kriterier för hastighetsföreskrifter inom tätort. Denna princip delar också de svarande, av vilka 68 procent föredrar en enhetlig reglering inom Schweiz. Den nuvarande principen, att inom tätort generellt ha en hastighet på 50 km/t och att situationsberoende införa hastigheten 30 km/t, har stort stöd och delas av 77 procent. Där hastigheten 30 km/t gäller bör även snabba elcyklar respektera hastighetsföreskriften. Praktiskt taget alla svarande (91 procent) delar denna åsikt.
TCS med sina 1,6 miljoner medlemmar kommer därför fortsätta att arbeta för ett differentierat och landsomfattande anpassat hastighetsregim.
Uppdragsgivare: Touring Club Schweiz Målgrupp: Schweiziska befolkningen i åldrarna 15-79 år Insamlingsmetod: YouGov Internet-panel med 115 000 telefonrekryterade, aktiva medlemmar Antal intervjuer: 1207 intervjuer (590 män, 617 kvinnor) Undersökningsperiod: 26 juni till 7 juli 2025
Presskontakt:
Marco Wölfli
medietalesperson TCS
Tel. 058 827 34 03
marco.woelfli@tcs.ch
Sedan sin grundande 1896 i Genève har Touring Club Schweiz tjänat den schweiziska befolkningen. Den engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande inom personlig mobilitet, både politiskt och samhällsmässigt. Med 1900 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder den största mobilitetsklubben i Schweiz sina cirka 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster inom mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.
Var 70:e sekund sker en hjälpinsats. 200 patruller är årligen ute på cirka 359 000 insatser på schweiziska vägar och möjliggör i mer än 80 % av fallen en omedelbar fortsatt resa. ETI-centret organiserar årligen cirka 57 000 hjälpinsatser, inklusive 3200 medicinska utredningar och över 1200 repatrieringar. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören för räddningstjänst och sjuktransport i Schweiz med 50 fordon, 17 logistikbaser och över 35 000 insatser per år. Rättsskyddskontor hanterar 42 000 fall och ger cirka 10 000 rättsliga råd.
Sedan 1908 har TCS främjat trafiksäkerheten i Schweiz genom att utveckla läromedel, medvetande- och förebyggandekampanjer, testa mobilitetsinfrastrukturer och rådgiva myndigheter.
TCS delar varje år ut cirka 110 000 reflexbälten och 90 000 reflexvästar till barn, för att även deras mobilitet ska vara säker. Till utbildningsprogrammet räknar trafikcentren i alla fordonskategorier 42 000 deltagare varje år. Med 33 platser och cirka 950 000 övernattningar är TCS den största campingleverantören i Schweiz.
TCS mobilitetsakademi utforskar och utformar transformationerna inom trafiken, som den vertikala mobiliteten av drönare eller delad mobilitet, till exempel med de 400 elektriska lastcyklarna 'carvelo' och 40 000 användare. TCS är medondertecknare av färdplanen E-mobilitet 2025.
Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: YouGov Umfrage: Zwei Drittel wollen Tempo 30 auf Quartierstrassen beschränken
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.