3G-nedstängning: Fordon förlorar den automatiska nödanropstjänsten eCall

16.10.2025 | av Touring Club Suisse (TCS)

Uhr Lästid : 3 minuter


Touring Club Suisse (TCS)

16.10.2025, Den planerade fullständiga nedstängningen av 3G-nätet i Schweiz i slutet av 2025 kommer att påverka bilförare direkt: I vissa modeller installerade automatiska nödanropstjänsten eCall kommer inte längre att fungera i fordon som endast är utrustade med 3G-moduler. För vissa äldre bilmodeller är det inte möjligt att uppgradera för att fortsätta att använda den potentiellt livräddande tjänsten.


Med den planerade nedstängningen av 3G-nätet i Schweiz vid årets slut är det nödvändigt att byta till 4G eller 5G för att säkerställa eCall-systemets funktionalitet. Nedstängningen av de gamla näten har direkta konsekvenser för den integrerade nödkontakten: Endast nyare fordon som är kompatibla med den aktuella tekniken kan fortsätta att använda detta system.

eCall - ett system för att rädda liv

Sedan 31 mars 2018 är nödanropstjänsten obligatorisk för person- och lastbilar som är registrerade i Europa och Schweiz. Vid allvarliga olyckor etablerar systemet automatiskt en röstanslutning mellan fordonspassagerarna och en larmcentral. TCS hanterade mer än 2 700 sådana samtal under 2024. Vid en kollision, speciellt om krockkuddarna aktiveras, skickar fordonet automatiskt viktig information: tidpunkt och plats för olyckan, drivmedelstyp och antalet fastspända passagerare. Genom röstkommunikation kan räddningstjänsten bättre bedöma situationen och anpassa räddningsåtgärderna därefter. eCall kan även aktiveras manuellt av en passagerare med en SOS-knapp, vilket garanterar nödkontakt även om larmet inte aktiveras automatiskt.

Årsmodellen är avgörande

Särskilt modeller tillverkade före 2018 kan påverkas av nedstängningen av 3G-nätet. Vissa tillverkare erbjuder möjligheten att kontrollera om ett fordon påverkas och om uppdateringar är tillgängliga för att fortsätta använda eCall-systemet på sin webbplats. Auktoriserade återförsäljare och verkstäder kan också ge denna information. För fordon som endast är utrustade med 3G-moduler kan eCall-systemet inte längre användas. För vissa äldre modeller finns inga uppdateringar tillgängliga, vilket innebär att de byggda nödsystemen inte längre är funktionella. På marknaden finns eftermonteringslösningar, exempelvis adaptrar för 12V-uttag (cigarettändare). För att samtalen dock ska vidarebefordras till de lagrade nödanropnumren i telefonen måste dessa enheter vanligtvis vara anslutna till en mobiltelefon. Nyare fordon som är kompatibla med 4G eller 5G kan dock fortsätta att använda eCall.

Vad man ska göra i en nödsituation

Vid en olycka eller en nödsituation kan man nå hjälp på följande nödnummer: Polisen 117, brandkåren 118, ambulans 144 och allmän nödsituation 112 (giltig i hela Europeiska unionen). Dessutom kan TCS-medlemmar göra geolokaliserade nödanrop via TCS-appen, som kan användas var som helst, till exempel på skidbacken eller på vandringar. Appen är gratis och skickar automatiskt platsen vid ett samtal inom Schweiz. Vid en bilolycka eller ett haveri är snabb hjälp därmed garanterad.

Snabb hjälp i nödsituationer

- Genom nödnummer 144, 118, 117 eller 112

- Med TCS-appen kan geolokaliserade nödanrop (haveri-/olyckshjälp) göras.

- Appen är gratis och kan användas överallt, även när man åker skidor eller vandrar. Inom Schweiz skickas platsen automatiskt med nödanropet.

Presskontakt:

Marco Wölfli, Medieansvarig TCS

Tel. 058 827 34 03

marco.woelfli@tcs.ch

pressetcs.ch

flickr.com


À retenir de cet article: « 3G-nedstängning: Fordon förlorar den automatiska nödanropstjänsten eCall »

Touring Club Suisse (TCS)

Sedan det grundades 1896 i Genève har Touring Club Schweiz tjänat den schweiziska befolkningen. Det engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande i personlig rörlighet, både politiskt och socialt.

Med 1 900 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder Schweiz största mobilitetsklubb sina cirka 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster relaterade till mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.

Varje 70:e sekund ges hjälp. 200 patrullerare åker årligen ut på cirka 359 000 uppdrag på schweiziska vägar och möjliggör fortsatt resa i mer än 80 % av fallen. ETI-centralen organiserar cirka 57 000 hjälpinsatser årligen, inklusive 3 200 medicinska bedömningar och över 1 200 hemtransporter. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören inom räddningstjänst och patienttransport i Schweiz med 50 fordon, 17 logistikbaser och över 35 000 uppdrag per år. Rättsskyddsbyråerna hanterar 42 000 fall och ger cirka 10 000 rättsliga råd. Sedan 1908 har TCS arbetat för att förbättra trafiksäkerheten i Schweiz genom att utveckla utbildningsmaterial, medvetande- och förebyggande kampanjer, testa mobilitetsinfrastruktur och ge råd till myndigheter.

TCS distribuerar årligen cirka 110 000 ljusbälten och 90 000 ljusvästar till barn för att säkerställa deras säkerhet i trafiken. Utbildningscentren har årligen cirka 42 000 deltagare som deltar i utbildningar för alla typer av fordon. Med 33 platser och cirka 950 000 gästnätter är TCS den största campingoperatören i Schweiz. TCS mobilitetsakademin forskar och utformar transformationer inom transport, såsom drönarnas vertikala rörlighet eller delad rörlighet, till exempel med de 400 elektriska lastcyklarna ”carvelo” och 40 000 användare. TCS är medundertecknare av färdplanen för elektromobilitet 2025.

Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: 3G-Abschaltung: Autos verlieren den automatischen Notruf eCall


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.