Att ladda hemma är normalt - hyresgäster är fortfarande missgynnade

04.11.2025 | av Touring Club Suisse (TCS)

Uhr Lästid : 4 minuter


Touring Club Suisse (TCS)

04.11.2025, Majoriteten av elbilförare laddar sitt fordon hemma, men de som bor i hyreslägenheter har ofta ingen möjlighet till detta. Detta framgår bland annat av en representativ undersökning av det federala energidepartementet om laddningsbeteendet i Schweiz. Den visar också att ekonomiska incitament avsevärt ökar viljan till nätvänlig laddning. Enligt TCS kan en ytterligare förbättring av laddningsinfrastrukturen, särskilt i hyres- och flerfamiljshus, ytterligare stödja utvecklingen av e-mobilitet.


"Hur laddar Schweiz?": För första gången genomfördes en representativ undersökning med förare av elbilar från alla språkliga regioner i Schweiz på uppdrag av det federala energidepartementet, med stöd av olika partnerorganisationer, däribland Touring Club Suisse. Den ger inblick i laddbeteendet hos förare av batteridrivna elfordon (BEV) och plugin-hybrider (PHEV). De flesta av de svarande kör sina elbilar mellan 10 000 och 15 000 kilometer per år, med en tillgänglig räckvidd på 300 till 500 kilometer. 73 procent av de svarande är över 45 år och de flesta har ett eget garage, fast parkeringsplats i källare eller utomhus.

Ladda hemma dominerar - men hinder kvarstår

Fyra av fem elbilförare använder laddstationen på hemorten. För villaägare med garage eller fast parkeringsplats utgör detta inget problem i vardagen. Bland yngre eller hyrande personer är andelen dock betydligt lägre. Om fordonet inte laddas hemma beror det ofta på att ingen privat laddningsinfrastruktur finns tillgång. Hyresgäster har klara nackdelar, eftersom laddningsinfrastrukturen ofta först måste byggas eller till och med nekas.

Endast knappt 30 procent laddar ibland till ofta på arbetsplatsen. För dessa personer är laddningsinfrastrukturen ofta billig eller till och med gratis. Dessutom använder runt en fjärdedel offentliga laddpunkter i vardagen och mer än hälften offentliga laddpunkter på längre resor. I vardagen används den offentligt tillgängliga laddningsinfrastrukturen snarare av yngre elbilförare och hyresgäster.

Två tredjedelar laddar hemma senast när batterinivån sjunker under 40 procent. På resande fot laddas det oftast när batteriet nästan är tomt. De flesta elbilförare tycker det är viktigt att kunna ladda när det är praktiskt. Få tänker på elnätets stabilitet.

Vilja till Smart Charging

Även ämnet smart respektive nätvänlig laddning, "Smart Charging", undersöktes. Det avser laddning av elbilar där laddningsprocesser målmedvetet styrs och optimeras. Genom att flytta laddtiden och laddningseffekten kan det lokala nätet avlastas. Detta möjliggör en effektivare användning av energikällor såsom solenergi och tar hänsyn till faktorer som elpriser, nätbelastning och individuellt energibehov.

78 procent av elbilförare är villiga att ladda sitt fordon nätvänligt. Med rabatter eller flexibla elpriser ökar viljan avsevärt. Hälften av de svarande har ett solcellsanläggning och samordnar redan idag laddningen med sin egen elproduktion. Två tredjedelar av dem gör det regelbundet. Denna lösning bidrar till en decentraliserad förnybar energiförsörjning.

Avvägda omständigheter avgörande

Undersökningen visar att villaägare med egen laddningsinfrastruktur hemma är i fördel. En ytterligare förbättring av laddningsinfrastrukturen, särskilt i hyres- och flerfamiljshus, kan ytterligare främja utvecklingen av e-mobilitet. TCS ser här myndigheter och hyresvärdar som skyldiga att installera laddpunkter - till exempel på offentliga parkeringsplatser - eller förbereda detta. Rekomenderat är SIA-dokumentet 2060 (utvecklingsnivå C2 Power to Parking), som föreskriver grundläggande installation för e-mobilitet i flerbostadshus. TCS ser också en tillväxtmöjlighet i de allt billigare priserna på elfordon.

Flexibla elpriser kan i framtiden skapa incitament, även utan egen solcellsanläggning. På så sätt kan elförbrukningen i trafiken anpassas målmedvetet till tillgången av el.

Om undersökningen

Marknadsforskningsinstitutet intervista AG genomförde undersökningen på uppdrag av det federala energidepartementet (BFE). 2003 deltagare från tyskspråkiga Schweiz, västra Schweiz och italienskspråkiga Schweiz fullföljde undersökningen mellan 17 juli och 18 augusti 2025. Undersökta var förare av batteridrivna elfordon (BEV) och plugin-hybrider (PHEV).

För hela resultaten av undersökningen: Presskontakt: Vanessa Flack, pressansvarig TCS Tel. 058 827 34 41

vanessa.flack@tcs.ch pressetcs.ch

flickr.com


À retenir de cet article: « Att ladda hemma är normalt - hyresgäster är fortfarande missgynnade »

Touring Club Suisse (TCS)

Sedan grundandet 1896 i Genève tjänar Touring Club Schweiz befolkningen. Klubben engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande i personlig mobilitet, både politiskt och socialt. Med över 2000 anställda och 23 regionala avdelningar erbjuder den största mobilitetsklubben i Schweiz över 1,6 miljoner medlemmar ett brett utbud av tjänster relaterade till mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.

Var 70:e sekund tillhandahålls hjälp. 200 patruller genomför årligen cirka 361 000 uppdrag på schweiziska vägar och möjliggör i mer än 80 % av fallen en omedelbar vidare resa. ETI-centralen organiserar årligen cirka 63 000 hjälpinsatser, inklusive 3500 medicinska utredningar och över 1300 repatrieringar. TCS Ambulans är den största privata aktören för räddningstjänst och patienttransporter i Schweiz med 400 anställda, 22 logistikbaser och omkring 45 000 uppdrag per år. Rättssupportkontoren hanterar 52 000 ärenden och ger ungefär 10 000 juridiska rådgivningar.

Sedan 1908 arbetar TCS för ökad säkerhet i mobiliteten - möjligt tack vare medlemmarnas stöd. Klubben utvecklar läromedel, medvetandehöjande och förebyggande kampanjer, testar mobilitetsinfrastruktur och ger råd till myndigheter. Varje år delas runt 115 000 bältesljus och 90 000 reflektionsvästar ut till barn för att även deras mobilitet ska vara säker. 42 000 deltagare i utbildning och vidareutbildning utgör trafikcentra för alla fordonsskategorier årligen.

Med 32 platser och ungefär 900 000 övernattningar är TCS också den största campingoperatören i Schweiz. TCS mobilitetsakademi forskar och formar transformationer i transportsektorn, som den vertikala rörligheten för drönare eller delad mobilitet, exempelvis med de 400 elektriska lastcyklar "carvelo" och 43 000 användare. TCS är medundertecknare av färdplanen för elektromobilitet 2025.

Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande

Originalartikel på tyska publicerad den: Zu Hause laden ist der Normalfall - Mietende bleiben im Nachteil


Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.