Det är ett mardrömsscenario för varje förare: Bilen hamnar under vatten och man måste ta sig ut för att inte drunkna. Ett sådant scenario är visserligen sällsynt, men fullt realistiskt. På grund av en ökning av extrema väderhändelser såsom översvämningar och kraftigt regn kan vägar översvämmas på kort tid och bilar svepas iväg. Förbränningsmotorfordon kan få totala skador vid endast 30 cm vattendjup och vid 50 cm vattenhöjd kan fordonet börja flyta och bli okontrollerbart. Därför bör man inte köra på översvämmade vägar eller undergångar.
TCS har därför, i samarbete med tyska ADAC, sänkt två bilar i vatten flera gånger. Syftet var att undersöka hur snabbt bilarna sjunker, hur elektroniken reagerar och hur snabbt passagerare kan ta sig ut. Vid testet på ett militärt område i Bayern användes en Seat Exeo med förbränningsmotor och en Citroën ëC4 som elbil.
Elektriska fönster fungerar även under vatten. Det säkraste och bästa alternativet att lämna bilen är via sidorutan. Föraren av Citroën med eldrift lyckas med detta utan problem, eftersom de elektriska fönstren fungerar även under vatten. Att agera snabbt är dock en nödvändighet. Elbilen sjunker under vattenytan på knappt tre minuter. Sjunkbeteendet skiljer sig inte nämnvärt från en bil med förbränningsmotor. Dykaren som stannar kvar i bilen bekräftar att de elektriska fönstren fortfarande fungerar under vatten. Även batteriet står emot vattnet och visar inga abnormaliteter i temperatur efter bärgning; det finns ingen risk för elstötar.
Att öppna dörren är praktiskt taget omöjligt. På förbränningsmotorbilen Seat Exeo simulerades att de elektriska fönstren inte fungerade. Eftersom bilen har dubbelglasade fönster finns det ingen möjlighet att slå sönder dem. Föraren måste därför öppna dörren, vilket endast är möjligt när tryckutjämning har skett. Vid testet kunde förardörren öppnas först efter 4 minuter och 36 sekunder, då passagerarens huvud redan varit under vattnet i 1 minut och 37 sekunder. I en verklig situation skulle det på grund av adrenalin, kyla och fysisk ansträngning vara omöjligt att hålla andan tillräckligt länge. Precis efter att bilen slagit i vattnet kunde dörren möjligtvis fortfarande öppnas, vilket dock skulle göra bilen instabil och därmed vara farligare för ytterligare passagerare.
Man testade även hur praktiskt det är att slå sönder ett enkelglasat fönster. Det visade sig möjligt att slå sönder fönstret med verktyg som nödhamrare eller fjäderspik. Med hjälpmedel som bilnyckeln eller bälteslåset är det dock knappast möjligt.
De utförliga testerna visade att under testförhållandena är en evakuering genom nedrullade eller sönderslagna fönster möjlig. Vid en olycka måste dock beaktas att passagerarna kan befinna sig i chock och att vattnet kan vara betydligt kallare. Om en bil faller i vattnet bör den lämnas på mindre än en minut och de elektriska fönstren bör användas så tidigt som möjligt.
Reagera korrekt i en nödsituation:
- Förbli lugn och använd tiden klokt. Bilen bör lämnas inom den första minuten efter nedslag i vattnet. - Lossa säkerhetsbälten, rulla ned fönstren så snabbt som möjligt för att sedan lämna bilen genom dem. - Försök inte öppna dörren. - Placera nödhamrare eller fjäderspik tillsammans med en bältesklippare på en lättillgänglig plats i bilen.
Sedan sin grundläggning 1896 i Genève, har Touring Club Schweiz varit i den schweiziska befolkningens tjänst. Föreningen engagerar sig för säkerhet, hållbarhet och självbestämmande inom personlig mobilitet, både politiskt och socialt. Med 1900 anställda och 23 regionala sektioner erbjuder den största mobilitetsklubben i Schweiz, som har omkring 1,6 miljoner medlemmar, ett brett utbud av tjänster kring mobilitet, hälsa och fritidsaktiviteter.
Var 70:e sekund sker en assistans. 200 patrullörer är årligen involverade i omkring 359 000 uppdrag på schweiziska vägar och gör det möjligt för över 80 % av fallen att fortsätta färden omedelbart. ETI-centralen organiserar årligen omkring 57 000 hjälpinsatser, inklusive 3200 medicinska klarläggningar och över 1200 repatrieringar. TCS Swiss Ambulance Rescue är den största privata aktören för räddningstjänst och sjuktransporter i Schweiz med 50 fordon, 17 logistikbaser och över 35 000 uppdrag per år. Rättsskyddskontoren hanterar 42 000 fall och ger omkring 10 000 juridiska råd. Sedan 1908 har TCS engagerat sig för trafiksäkerheten i Schweiz genom att utveckla läromedel, medvetandegöra och bedriva förebyggande kampanjer, testa mobilitetsinfrastrukturer och rådgöra myndigheter.
TCS delar ut omkring 110 000 lysbälten och 90 000 reflexvästar varje år till barn, så att deras mobilitet också är säker. Årligen utbildas 42 000 människor i alla kategorier av fordon vid körcentrumen. Med 33 platser och cirka 950 000 övernattningar är TCS den största campingleverantören i Schweiz. TCS Mobilitetsakademien forskar och formar omvandlingarna inom trafik, såsom den vertikala rörligheten för drönare eller delad mobilitet, till exempel med de 400 elektriska lastcyklarna 'carvelo' och 40 000 användare. TCS är medundertecknare av Roadmap Elektromobilitet 2025.
Källa : Touring Club Suisse (TCS), pressmeddelande
Originalartikel på tyska publicerad den: Was tun, wenn das Auto im Wasser landet?
Automatisk översättning från tyska med stöd av artificiell intelligens. Innehållet har granskats för svenskspråkiga läsare. Endast originaltexten i pressmeddelandet är juridiskt bindande.